Skip to content
ΑποΚοινού
ΑποΚοινού
Αποανάπτυξη, Άμεση Δημοκρατία & Αυτοδιαχείρηση
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum

Συνέντευξη στην Αναστασία Γιάμαλη

“Η κατάσταση αλλάζει με τη σύνθεση πολλών μικρών καθημερινών πραγμάτων, όχι καταλαμβάνοντας τη Βουλή”

Συναντήσαμε τον Ernesto Lalo Paret, εκπρόσωπο των αυτοδιαχειριζόμενων εργοστασίων της Αργεντινής, ένα πρωί στα Εξάρχεια. Ήρθε στην Ελλάδα στο πλαίσιο του φεστιβάλ της Άμεσης Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη. Έδωσε ομιλίες στο Πολυτεχνείο και στον Βοτανικό Κήπο. Ο “Lalo” ήταν βασική πηγή για την ταινία The Take της Ναόμι Κλάιν, συμμετείχε στην οργάνωση του εργοστασίου Forja, με βασικό σύνθημα “Καταλαμβάνω, αντιστέκομαι και παράγω” και σήμερα είναι μέλος του κινήματος The Working World με στόχο να διατηρήσει και να διαδώσει το συνεταιριστικό κίνημα στην Αργεντινή.
 
* Μιλήστε μας για τη δράση σας στην Αργεντινή.
H δική μας δράση συνίσταται στο να προσπαθήσουμε να διασφαλίσουμε το δικαίωμα στη δουλειά, ένα δικαίωμα που το έχει κάθε άνθρωπος. Όλο αυτό βγαίνει κάπως ασυνείδητα, δεν υπήρχε συγκεκριμένη ιδεολογία η οποία να υπαγορεύει το πώς θα δράσουμε. Κινητήριος δύναμη ήταν η ανάγκη και η πείνα. Έπρεπε να βρούμε τρόπους ώστε να μπορέσουμε να διατηρήσουμε τις δουλειές μας και να μην πεινάμε…
 
* Η δική σας εμπειρία από την αυτοδιαχείριση ποια είναι;
Πιστεύω πως το πιο σημαντικό αποτέλεσμα είναι πως πλέον υπάρχει συγκροτημένη συνείδηση. Οι εργαζόμενοι διαπίστωσαν πως μπορούν να αποκτήσουν γνώσεις για τα πράγματα. Η συλλογική εμπειρία της λήψης αποφάσεων από κοινού είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό. Είναι μια πρακτική που βοηθάει να ξεπεραστεί το πιο σημαντικό όπλο του παλιού καθεστώτος, ο φόβος μην χάσεις αυτό που δεν έχεις. Αυτή η διαδικασία μας δίνει την ευκαιρία να δημιουργήσουμε έναν καθρέφτη μέσα από τον οποίο όλη η κοινωνία βλέπει τον εαυτό της και εφόσον το επιθυμεί μπορεί να δράσει.
 
* Η λογική της αυτοδιαχείρισης προϋποθέτει και μια αλλαγή στον τρόπο που λειτουργούν οι εργαζόμενοι, ώστε να μπορέσουν να δουλεύουν χωρίς αφεντικά. Πώς το βιώσατε αυτό;
Όταν υπάρχει ανάγκη, υπάρχει και επινοητικότητα, οπότε αρχίζεις να δοκιμάζεις για να δεις πού κάνεις λιγότερο λάθος. Πρόκειται για καινούργιο σύστημα αξιών. Δεν υπάρχει μπούσουλας, εμείς τον δημιουργούμε. Βέβαια υπήρχαν κάθε είδους δυσκολίες. Το πλεονέκτημα είναι πως δεν πρόκειται για μια θεωρητική εργασία, αφορά την πράξη. Στο εργοστάσιο πάμε να δουλέψουμε για να παραγάγουμε ώστε να ζήσουμε αξιοπρεπώς.
 
* Στην Αριστερά σε θεωρητικό επίπεδο οι λύσεις υπάρχουν, ωστόσο, επειδή παίζουμε σε ξένο γήπεδο, αυτό του παγκόσμιου κεφαλαίου, αντιμετωπίζουμε πολλές δυσκολίες στην πράξη. Ποιο κομμάτι της εμπειρίας σας θα είναι χρήσιμο για τους Έλληνες που επιλέγουν να δράσουν;
Δεν με ενδιαφέρει το ποια Αριστερά θα δράσει, το ποιος κατέχει την αλήθεια. Το δίκιο, λέμε στα μέρη μου, είναι σαν την πουτάνα, μπορούν να το έχουν όλοι… Το ζητούμενο είναι να μπορέσουμε να δράσουμε συλλογικά, στη δική μας περίπτωση η ανάγκη για δουλειά και για φαγητό ήταν αρκετή. Νομίζω πως οι Έλληνες μιλούν πολύ για την κρίση, αλλά θα πρέπει να σκεφτούν τι σημαίνει γι’ αυτούς η κρίση. Οι συνταγές που προτείνονται είναι οι ίδιες που έχουν εφαρμοστεί σ’ όλο τον κόσμο με καταστροφικά αποτελέσματα. Ναι, οι Έλληνες θα τολμήσουν να δράσουν. Όλες οι γενιές πλέον, κυρίως οι νεότερες, αντιλαμβάνονται πως η μπουρζουαζία έχει εξαντλήσει τις δυνατότητές της. Τα πράγματα αλλάζουν με τη σύνθεση πολλών μικρών καθημερινών πραγμάτων, όχι καταλαμβάνοντας τη Βουλή.


* Θα μας περπατήσετε στην πραγματικότητα της Αργεντινής της κρίσης;
Το πιο εντυπωσιακό σ’ όλη αυτή τη διαδικασία ήταν πως χάθηκε ο φόβος. Ο κόσμος έλεγε πως, αφού βγαίνει ο διπλανός στον δρόμο, θα βγω κι εγώ. Πιστεύαμε ότι πλησιάζει το τέλος και ότι δεν έχουμε τίποτα να χάσουμε. Όταν μιλάω για τότε, για τον κόσμο που βγήκε χωρίς φόβο, αναφέρομαι σε όλους, τους αριστερούς, τους ριζοσπάστες, τους νοικοκυραίους, τους απολίτικους, ήταν όλοι εκεί. Δέκα χρόνια μετά, κερδίσαμε την εμπειρία της κρίσης. Η εμπειρία αποτελεί εργαλείο για να κάνουμε πράγματα, πολλοί όμως διαπίστωσαν πως ναι μεν δεν υπάρχει η ιδανική κοινωνία, αλλά μέσα από τις συλλογικές διαδικασίες μπορούν να ξεπεραστούν τα πάντα. Ίσως η πιο διαδεδομένη άποψη για την αιτία της κρίσης είναι τα οικονομικά συμφέροντα, θεωρώ όμως ότι πηγάζει από την κοινή αξία όλων μας, το χρήμα…
 
* Στην Ελλάδα η κρίση λειτουργεί ως ευκαιρία για τους επενδυτές και τους κερδοσκόπους.
Οι Γερμανοί μάλλον θα έρθουν να πάρουν και την Ακρόπολη… Στην κρίση εμφανίζονται και πρακτικές ατομικές και συλλογικές που είναι θλιβερές. Απ’ την άλλη μπορούμε να συγκρίνουμε το πώς ζούμε εμείς με τη ζωή των μεταλλωρύχων της Μαρικάνα (στη Ν. Αφρική) Πρόκειται για μια παγκόσμια κρίση αξιών. Ακόμη και ο Άνταμ Σμιθ θα έμενε κατάπληκτος από το πώς οι ιδέες του χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία ενός συστήματος που βασίζεται τόσο πολύ στη συσσώρευση πλούτου. Πρέπει να δούμε πώς μας επηρέασε η κουλτούρα του καταναλωτισμού, μας χάζεψε, μας έβαλε σ’ έναν αγώνα δρόμου ηλιθίων. Πρέπει να μιλάμε για κρίση αξιών. Σε ατομικό επίπεδο, καθένας οφείλει να αλλάξει όσα αντιλαμβάνεται πως δεν κάνει καλά. Από την άλλη στην Ελλάδα βλέπω πως υπάρχουν αντιστάσεις και εμπειρίες αγώνα, όπως αυτός της ΒΙΟΜΕΤ ή των αγροτικών συνεταιρισμών που λειτουργούν σε ανταλλακτική βάση. Δεν υπάρχει τίποτα σημαντικότερο από τις εξωστρεφείς δράσεις. Ας μην ψάχνουμε για την οργάνωση που κατασκευάζει τα όπλα για να πάρουμε την εξουσία, ας ψάξουμε τα μικρά πράγματα, αυτά που αξίζουν περισσότερο.
 
* Στην Ελλάδα το παράδειγμα της ΒΙΟΜΕΤ αποδεικνύει τη δυσκολία της αυτοδιαχείρισης καθώς δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο που την επιτρέπει. Ποια ήταν τα βήματα που ακολουθήθηκαν στην Αργεντινή; Yπάρχει τέτοιο πλαίσιο ή οι εργαζόμενοι περιμένουν με τα όπλα ανά χείρας κάθε τόσο την αστυνομία;
Oύτε στην Αργεντινή υπάρχει νομικό πλαίσιο που να καλύπτει την αυτοδιαχείριση. Από την άλλη, στο Κοινοβούλιο κάθε τόσο ψηφίζονται νόμοι για να παραβιαστούν. Δεν υπάρχει κάτι που να σε σταματά από το να αναλάβεις δράση, το ζήτημα είναι να έχεις την ηθική νομιμοποίηση για τις πράξεις σου. Στη Βουλή το τι κυρώνεται ως νόμος είναι απίστευτο. Για παράδειγμα, απαγορεύτηκε το κάπνισμα και μετά βγήκε νόμος που απαγορεύει να υπάρχει αλατιέρα στο τραπέζι για να προστατεύσει την υγεία των πολιτών, στην πραγματικότητα όμως οι αλατιέρες λειτουργούσαν ως τασάκια. Το παράδειγμα αυτό δείχνει πως ο νόμος και το νομικό πλαίσιο δεν λένε πάντα πολλά πράγματα. Το να περιμένεις να έρθει το νομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα δράσεις σημαίνει πως περιμένεις κάποιον να κάνει κάτι για σένα…
Αναδημοσίευση από: http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=713421
Mi Ultimo Tango en Atenas_APURIMAC feat ΕΛΛΗ ΠΑΣΠΑΛΑ
 
 
 

Share this:

  • Tweet
  • Email

Related

Category: ΑπόψειςBy apokoinou18/09/2012Leave a comment
Share this post

Author: apokoinou

Post navigation

PreviousPrevious post:Άμεση δημοκρατία και αταξική κοινωνίαNextNext post:Για την ιδιωτικοποίηση του νερού: ροές και σχήματα

Related posts

Πώς το Black Mirror εφαρμόζεται στην Κίνα
10/01/2019
ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΤΟ ΔΟΓΜΑ ΤΗΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ»
08/01/2019
Η Γη δεν θα σωθεί με καλύτερου (οικολογικού) είδους ποτηράκια καφέ μιας χρήσης
31/12/2018
Γαλοπούλα η φιλόσοφος
23/12/2018
Γνώση: ύβρις ή αρετή;
18/12/2018
Το κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων και τα πολιτικά ζητήματα που μας θέτει
18/12/2018

You must log in to post a comment.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recent Posts
  • Αποανάπτυξη-Εργασία-Οικονομία-Θεσμικές Αλλαγές
  • Με αφορμή τις τοπικές εκλογές:Με ποιές ρεαλιστικές πολιτικές στις τοπικές κοινωνίες θα μπορούσαμε να επιδιώξουμε την ευζωία των “πολλών”
  • Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ –ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟΥ στη διαδικασία παραγωγής και διανομής της τροφής
  • Κάλεσμα στην “Αποκοινού” συνέλευση 17-19 Μαϊου
  • Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
Recent Comments
  • Δημήτρης on Το ιδιωτικοποιημένο άτομο
  • Anonymous on Hello world!
  • wireless on ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ
  • ALEXANDROS on Η πολιτική απάθεια ως σύμπτωμα
  • ThemeNectar on The Field
Archives
  • October 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014
  • December 2013
  • November 2013
  • October 2013
  • September 2013
  • August 2013
  • July 2013
  • June 2013
  • May 2013
  • April 2013
  • March 2013
  • February 2013
  • January 2013
  • December 2012
  • November 2012
  • October 2012
  • September 2012
  • August 2012
  • July 2012
  • June 2012
  • May 2012
  • April 2012
  • March 2012
  • February 2012
  • January 2012
  • December 2011
  • November 2011
  • October 2011
  • September 2011
  • August 2011
  • July 2011
  • June 2011
  • May 2011
  • April 2011
  • March 2011
  • February 2011
Categories
  • Books
  • Food for thought
  • Topika_Kinimata
  • Uncategorised
  • Uncategorized
  • Video
  • Απόψεις
  • Αρχείο Άρθρων
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Εκδηλώσεις
  • Συνέλευση
  • Συνεντεύξεις – Τύπος
  • Χωρίς κατηγορία
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Apokoinou team. Powered by Ecogaia

 

Loading Comments...
 

You must be logged in to post a comment.

    loading Cancel
    Post was not sent - check your email addresses!
    Email check failed, please try again
    Sorry, your blog cannot share posts by email.