Skip to content
ΑποΚοινού
ΑποΚοινού
Αποανάπτυξη, Άμεση Δημοκρατία & Αυτοδιαχείρηση
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
Της Έλενας Πατρικίου
Για τον Πιέρ Βιντάλ-Νακέ, για τα πέντε χρόνια απουσίας
Περίσσεψαν οι αναφορές στην ελληνική αρχαιότητα στη διάρκεια της συζήτησης της πλατείας Συντάγματος (17/6) με θέμα την άμεση δημοκρατία. Αν και ο ένας των ομιλητών, ο Μανόλης Γλέζος, είναι ο μόνος πολιτικός άνδρας που έχει ιδίαν πείραν από το μοναδικό νεοελληνικό πείραμα άμεσης δημοκρατίας, έστω στα στενά όρια της κοινότητας Απειράθου Νάξου, τόσο οι υπόλοιπες ομιλίες όσο και η συζήτηση επικεντρώθηκαν, όσον αφορά τα λογικά παραδείγματα ή τις θεωρητικές επεξεργασίες, σ’ αυτό που, από συστάσεως νεοελληνικού κράτους, παραμένει το μοναδικό νόμιμο καταγωγικό πρότυπο, την κλασική αρχαιότητα.
Η ήττα του ναξιώτικου πειράματος είναι κατανοητή: τα μικρά καθημερινά που εκλήθη να επιλύσει η μη θεσμοθετημένη λαοσύναξη των κατοίκων Απειράθου δεν μπορούν ούτε να γοητεύσουν ως ιδανικό ούτε να αποτελέσουν ιδεολογικό πρόκριμα για ένα κοινό που δεν αποβλέπει στη διαχείριση της καθημερινότητας αλλά προσβλέπει, αν όχι σε ανάστασιν νεκρών, τουλάχιστον σε ζωή του μέλλοντος. Η πλήρης αποσιώπηση όμως άλλων υποδειγμάτων καταλήγει ύποπτη. Το αίτημα άμεσης δημοκρατίας των δημοτικών συνελεύσεων στην αρχή της Αμερικάνικης Επανάστασης είναι δυστυχώς υπονομευμένο, διότι αμερικανικής κοπής. Αλλά προς τι η αποσιώπηση του ευφυούς συγκερασμού μεταξύ αντιπροσώπευσης και ανακλητότητας που πρότεινε η Παρισινή Κομμούνα ή η αποσιώπηση της έκλαμπρης άμεσης δημοκρατίας των αρχικών ρώσικων σοβιέτ και των αντίστοιχων γερμανικών συμβουλίων; Αν, θύματα ενός ανιστόρητου αντιαμερικανισμού, ακρωτηριάζουμε την ιστορική εμπειρία σύγχρονης άμεσης δημοκρατίας σβήνοντας το αμερικάνικο πείραμα, γιατί ολοκληρώνουμε την κατακρεούργηση μιας στοιχειώδους ιστορικής επίγνωσης διαγράφοντας κάθε αναφορά στην ιστορία του κομμουνιστικού κινήματος;
Προφανώς γιατί το ίδιο το κομμουνιστικό και σοσιαλιστικό κίνημα, και οι ιδέες που επεξεργάστηκε, μαρξιστικές ή μη, έχουν γίνει ταμπού, ως λέξεις και ως πράγματα, μέσα στον εξεγερτικό καθωσπρεπισμό της πλατείας Συντάγματος. Ακόμα και το γενναίο δείγμα αριστερής κοινωνικής θέσπισης που έχει να προσφέρει το ΕΑΜικό Σύνταγμα των Κορυσχάδων (στο οποίο ματαίως αναφέρθηκε ο Γλέζος) ή το παρεπόμενο ΕΑΜικό σχέδιο κοινοτικής αυτοδιοίκησης φάνηκαν να μην έχουν θέση λογικού παραδείγματος στη φαντασιακή αυτοσυγκρότηση της πλατείας και στην πολιτική ορθότητα της συλλήβδην απόρριψης του κομματικού –άρα διχαστικού– ιστορικού μας παρελθόντος. Συνεπώς, το μόνο ιστορικό προηγούμενο που απέμεινε προς επίκλησιν είναι αυτό πάνω στο οποίο ιδρύθηκε φαντασιακά το νεοελληνικό κρατίδιο και το οποίο αναπαράγουν όλο και πιο σχηματικά –και ανιστορικά– οι εκπαιδευτικές δομές του κρατιδίου: η αρχαία ελληνική δημοκρατία.
Η όλη συζήτηση διεξήχθη με τις ιερές σκιές του Σόλωνα, του Περικλή, του Πλάτωνα, του Πρωταγόρα και του Αριστοτέλη να υπερίπτανται της πλατείας Συντάγματος και με τα ονόματα θεσμών ή αντιλήψεων να αντηχούν από τα μεγάφωνα: κλήρωση, εξοστρακισμός (sic!), ατιμία, αιδώς και δίκη, φύρδην-μίγδην, παραφρασμένα, κακομεταφρασμένα, και, κυρίως, βάναυσα ξεριζωμένα από οποιασδήποτε αίσθηση και γνώση της ιστορικότητας και της ιστορίας, προς αιωνίαν δόξαν της νεοελληνικής εκπαίδευσης.
Η άρρωστη σχέση του νεοελληνισμού με το καθόλου παρελθόν του και, ειδικότερα, με το αρχαιοελληνικό παρελθόν, είναι περίπου γνωστή. Αλλά στην περίπτωση της καταγωγικής σχέσης που (υποτίθεται πως) έχει η σύγχρονη αστική δημοκρατία με την αρχαιοελληνική, υπάρχει μια σοβαρή δικαιολογία για την αρχαιολατρική παθογένεια: το γεγονός πως η ιδεολογικοποιημένη αυτή σχέση αποτελεί ευρωπαϊκό (άρα αναντίρρητης σοφίας) προϊόν εισαγωγής.
Αν κάθε εθνική ιστορία δεν παραλείπει όχι απλώς να επαίρεται, αλλά και να θεμελιώνει την ιδρυτική της αφετηρία σε κάποιου είδους δημοκρατικές πρωταρχικές αναζητήσεις (η Ιταλία στο κοινοτικό κίνημα του 12ου και 13ου αιώνα, η βασιλοκτόνος Αγγλία στα Commons, η Γαλλία στην τομή της Επανάστασης…), όλες συναινούν στον καθορισμό της αθηναϊκής δημοκρατίας ως αρχετυπικής δομής από την οποία ευθέως κατάγεται η ευρωπαϊκή αστική δημοκρατία. Στην παραδοσιακή αρχαιογνωστική επιστήμη των δυτικών πανεπιστημίων (που εισάγουμε και πληκτικά αναπαράγουμε), η δημοκρατία γεννήθηκε, όπως η Αθηνά από το κεφάλι του Δία, στην Αθήνα του Περικλή και, ύστερα από μια αδιανόητα μακρόχρονη χειμερία νάρκη, ξύπνησε, επηυξημένη και βελτιωμένη, στην Εσπερία του 19ου αιώνα. Εξού και το μόνο ερώτημα που προκύπτει γι’ αυτή την ιστοριογραφία (είτε στη συντηρητική είτε στη μαρξιστική και εξίσου συντηρητική εκδοχή της) είναι το κατά πόσον η αθηναϊκή δημοκρατία, με τον αποκλεισμό των δούλων και των γυναικών, αποτέλεσε τελικά μια αληθινή δημοκρατία.
Χρειάστηκε μια σειρά μικρών αλλά θεμελιωδών εξεγέρσεων ενάντια σ’ αυτό το τυραννικό ιστοριογραφικό ιδεολόγημα και μια συγκλονιστική διανοητική επανάσταση, αυτή που πραγματοποιήθηκε μεταπολεμικά από τον Ζαν-Πιέρ Βερνάν και τον Πιέρ Βιντάλ-Νακέ στην παρισινή Ανωτάτη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, για να διαπιστώσουμε έκπληκτοι τα εξής ιστορικά αυτονόητα: 1. Πως η ελληνική Πόλις δεν είναι, όπως ήθελαν οι γερμανοί ιστορικοί (και τα νεοελληνικά εγχειρίδια) «πόλη-κράτος», αφού το κράτος είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο άγνωστο στο σύνολο του αρχαιοελληνικού κόσμου. 2. Πως η γέννηση της πόλεως τον 8ο αιώνα αποτελεί το ιδρυτικό γεγονός για μια σειρά από πολύμορφες εξελίξεις τυπικά αρχαιοελληνικές, που οδηγούν σε διεκδικήσεις δημοκρατικής διεύρυνσης του πολιτικού σώματος και των οποίων αποκορύφωμα είναι η κλασική Αθήνα. 3. Πως θεμελιώδης παράγοντας αυτών των εξελίξεων είναι η δημιουργία της οπλιτικής φάλαγγας και πως στις ελληνικές κοινωνίες ο πολίτης είναι πολίτης επειδή είναι οπλίτης. 4. Πως η πόλις δεν είναι μόνον ένας ισονομικός και ισηγορικός τρόπος διαχείρισης των κοινών μεταξύ ίσων (ή όμοιων), αλλά και ένας τρόπος διαχείρισης των ιερών μεταξύ θεών και ανθρώπων (και επομένως η αρχαία δημοκρατία είναι ένας τρόπος διαχείρισης της πολυθεϊστικής θρησκευτικής εμπειρίας). Και τελικά, 5. Πως η ισονομική και ισηγορική διαχείριση των κοινών δεν είναι προνόμιο των ελληνικών πόλεων, αλλά και ενός πλήθους άλλων κοινωνιών, των Κοζάκων της Ουκρανίας και των Οσόλο της Νότιας Αιθιοπίας συμπεριλαμβανομένων.
Αν υπάρχει ένα (μοναδικό) κοινό στοιχείο ανάμεσα στην αρχαιοελληνική και τη σύγχρονη δημοκρατία, όπως και σε κάθε μορφή δημοκρατικής διακυβέρνησης αποπειράθηκαν ποτέ οι ανθρώπινες κοινωνίες, είναι το γεγονός πως η δημοκρατία παράγει, αυτομάτως σχεδόν, τις προϋποθέσεις για την επανεφεύρεσή της. Το γεγονός πως η δημοκρατία, πάντα, είναι αφ’ εαυτής ικανή συνθήκη για τη διαρκή διεύρυνσή της, για τον διαρκώς εκ νέου επαναπροσδιορισμό της. Υπ’ αυτή την έννοια, είναι άκρως αποκαρδιωτική η προσπάθεια της δυτικής αστικής ιδεολογίας να παγιώσει την αστική δημοκρατία και να τη μετατρέψει σε ένα είδος πολιτικής θεολογίας, σε ένα είδος μεταφυσικής μοναρχίας και, τελικά, σε ένα υποχρεωτικά εξαγώγιμο προς όλη την οικουμένη πολιτικό σχήμα.
Αλλά είναι επίσης αποκαρδιωτικό, τη στιγμή που ανοίγει επιτέλους μια συζήτηση για το κατεξοχήν κεντρικό ζήτημα που είναι η πολιτική συγκρότηση, τη στιγμή ακριβώς που συνειδητοποιούμε πως το κατεξοχήν κεντρικό ζήτημα είναι η ίδια η πολιτική θέσμιση, άρα ο εκ νέου προσδιορισμός και η επανεφεύρεση της δημοκρατίας, να αυτοπαγιδευόμαστε στην πιο αρχαιολατρική, συντηρητική και κενή συζήτηση για το αρχαίο πρότυπο, προδίδοντας τη φτώχεια της ιστορικής μας συνείδησης και της ιστορικής μας γνώσης.
Ο Μπενζαμέν Κονστάν είχε δει από το 1819 τη ματαιότητα κάθε ιδεολογικής απόπειρας να θεωρηθεί η αρχαία ελευθερία (δηλαδή η συλλογική πολιτική συμμετοχή των πολιτών στα κοινά) ως πρόγονος της σύγχρονης ελευθερίας (δηλαδή της ελευθερίας των ατομικών δικαιωμάτων και της αναζήτησης προσωπικής ευτυχίας). Ο Μαρξ, εξαιρετικά ευαίσθητος αναγνώστης της αρχαίας ιστορίας, είδε στην Αγία Οικογένεια την αυταπάτη (ή την προσχηματικότητα) των αναλογιών με τρόπο ακόμα πιο καίριο:
«Ο Ροβεσπιέρος, ο Σαιν-Ζυστ και το κόμμα τους νικήθηκαν γιατί μπέρδεψαν την αρχαία, ρεαλιστική-δημοκρατική πολιτεία, που βασιζόταν στην πραγματική δουλεία, με το σύγχρονο ιδεαλιστικο-δημοκρατικό αντιπροσωπευτικό κράτος που βασίζεται στην χειραφετημένη δουλεία, την αστική κοινωνία. Η αυταπάτη [τους] πήρε τραγικές διαστάσεις όταν ο Σαιν-Ζυστ, την μέρα της εκτέλεσής του, έδειξε τον πίνακα με τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και είπε περήφανα: “Κι όμως, εγώ το έφτιαξα αυτό”. Αυτός όμως ο πίνακας διακηρύσσει τα δικαιώματα ενός ανθρώπου που δεν μπορεί να είναι ο άνθρωπος της αρχαίας πολιτείας, όπως ακριβώς και οι οικονομικές και βιομηχανικές συνθήκες της ύπαρξής του δεν είναι οι συνθήκες της αρχαιότητας».
 
ΥΓ. Ο φίλτατος Κ. Δουζίνας επεσήμανε την απουσία κυριών από τα πάνελ της πλατείας και προέτρεψε να κληθούν γυναίκες, να προσφέρουν την «ιδιαίτερη γυναικεία οπτική», με δεδομένη την αποτυχία της τρισχιλιόχρονης ανδρικής διαχείρισης των κοινών. Η φιλοφρόνηση αποδεικνύεται εντελώς παραδοσιακού τύπου: είναι οι γυναίκες θεωρητικοί ένα είδος «πιπέρι καγιέν προαιρετικά», που κατά παραχώρησιν θα κληθεί να διακοσμήσει τον μονόχνωτο ανδρικό πολιτικό μονόλογο;
 
Η Έλενα Πατρικίου είναι ιστορικός, σκηνοθέτις.
http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=624832

Share this:

  • Tweet
  • Email

Related

Category: Αρχείο ΆρθρωνBy apokoinou13/07/20113 Comments
Share this post

Author: apokoinou

Post navigation

PreviousPrevious post:Άμεση δημοκρατία στην πλατεία ΣυντάγματοςNextNext post:Τα όρια της αγανάκτησης

Related posts

Πώς το Black Mirror εφαρμόζεται στην Κίνα
10/01/2019
ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΤΟ ΔΟΓΜΑ ΤΗΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ»
08/01/2019
Η Γη δεν θα σωθεί με καλύτερου (οικολογικού) είδους ποτηράκια καφέ μιας χρήσης
31/12/2018
Γαλοπούλα η φιλόσοφος
23/12/2018
Γνώση: ύβρις ή αρετή;
18/12/2018
Το κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων και τα πολιτικά ζητήματα που μας θέτει
18/12/2018

3 Comments

  1. ΜΥΓΔΩΝ says:
    12/02/2012 at 21:36

    (*ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΕΠΕΙΔΗ ΓΡΑΦΩ ΤΑΧΥΤΕΡΑ)
    ΕΣΥ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΟΥ, ΕΑΝ ΤΥΧΗ ΚΑΙ ΦΙΛΟΞΕΝΕΙΣ ΚΑΠΟΙΟΝ ΓΝΩΣΤΟ ΣΟΥ (ΦΙΛΟ, ΣΥΓΓΕΝΗ), ΤΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙΣ (ΑΠΟΔΕΧΕΣΑΙ) ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΕΙΣ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΙ ΤΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΣΑΣ ΘΕΜΑΤΩΝ; Π.Χ. ΕΑΝ ΘΑ ΒΑΨΕΤΕ ΤΑ ΔΩΜΑΤΙΑ ΚΑΙ ΤΙ ΧΡΩΜΑ, ΕΑΝ ΘΑ ΑΛΛΑΞΕΤΕ ΤΟ ΨΥΓΕΙΟ, ΕΑΝ ΘΑ ΑΛΛΑΞΕΤΕ ΤΑ ΕΠΙΠΛΑ, ΕΑΝ ΘΑ ΠΑΡΕΤΕ ΔΑΝΕΙΟ, ΕΑΝ ΘΑ ΠΑΤΕ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΣΟΙ ΚΑΙ ΠΩΣ, ΕΑΝ ….. ;;;; ΠΛΗΝ ΙΣΩΣ ΤΗΣ ΧΑΡΙΣ ΠΟΥ ΤΟΥ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΤΟΝ ΡΩΤΗΣΗΣ ΚΑΠΟΙΑ ΦΟΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ ΠΟΥ ΘΑ ΜΑΓΕΙΡΕΨΕΤΕ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ, ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΟΝ ΑΦΗΝΕΙΣ ΕΚΤΟΣ (ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΛΟΓΙΚΟ ΚΑΙ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟ)!
    ΕΠΟΜΕΝΩΣ, ΠΡΙΝ ΚΡΙΝΕΙΣ ΤΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΔΟΥΛΩΝ ΣΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ, ΣΚΕΨΟΥ ΤΟ ΑΝΩΤΕΡΩ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ. ΜΕΤΑ ΣΚΕΨΟΥ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΟΤΕΡΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ.
    ΤΕΛΟΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΥΝΓΚΡΙΝΕ ΤΗΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΠΟΥ ΣΟΥ ΕΝΕΤΥΠΩΘΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΛΛΩΝ ΛΑΩΝ ΚΑΤΑ ΤΙΣ ΝΕΩΤΕΡΕΣ ΕΠΟΧΕΣ!!
    ΚΑΙ ΚΑΠΟΤΕ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕ ΝΑ ΣΥΓΚΡΙΝΗΣ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΤΟΥ -500 ΜΕ ΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΟ ΛΑΟ – ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΝΑ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΠΕΔΙΟΔΟΥ, Ἠ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ 1000 ΧΡΟΝΙΑ ΑΡΓΟΤΕΡΑ (ΔΗΛΑΔΗ ΤΟΥ +500).

     Log in to Reply
  2. ΜΥΓΔΩΝ says:
    13/02/2012 at 19:55

    ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΚΑ ΛΑΘΗ (ΛΟΓΩ ΒΙΑΣΥΝΗΣ):
    ΣΥΓΚΡΙΝΕ (ΑΝΤΙ ΣΥΝΓΚΡΙΝΕ)!
    ΤΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣ (ΑΝΤΙ ΤΗΣ ΧΑΡΙΣ -ΤΡΙΤΟΚΛΙΤΟ)
    ΠΡΙΝ ΚΡΙΝΗΣ (ΑΝΤΙ ΠΡΙΝ ΚΡΙΝΕΙΣ – ΜΕΤΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ ΤΟ Η ΚΑΤΑΛΗΞΙΣ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ -ΕΙΣ ΓΡΑΦΕΤΑΙ -ΗΣ:)
    ΕΛΠΙΖΩ ΤΑ ΕΝΘΥΜΟΥΜΑΙ ΑΚΟΜΗ ΟΡΘΩΣ!!!
    ΕΙΣ ΟΙΩΝΟΣ ΑΡΙΣΤΟΣ, ΑΜΥΝΕΣΘΑΙ ΠΕΡΙ ΓΛΩΣΣΗΣ!
    ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΗΤΑΝ ΤΟ ΓΛΩΣΣΙΚΟ (1976 ΝΔ-ΡΑΛΛΗΣ, 1982 ΠΑΣΟΚ – ΒΕΡΥΒΑΚΗΣ)!
    ΜΕΤΑ Η ΙΣΤΟΡΙΑ, ΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ, Η “ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ”ΤΩΝ ΝΕΩΝ, Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΕΝΙΚΩΣ ΚΑΙ ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ!

     Log in to Reply
  3. ΜΥΓΔΩΝ says:
    13/02/2012 at 20:05

    ΠΩΣ ΘΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΗΣΩΜΕ ΤΗΝ ΗΘΙΚΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΤΑΞΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. ΜΕ ΕΙΡΗΝΙΚΟ ΤΡΟΠΟ!
    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΣΤΟ http://www.oikoumenismos.gr

     Log in to Reply

You must log in to post a comment.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recent Posts
  • Αποανάπτυξη-Εργασία-Οικονομία-Θεσμικές Αλλαγές
  • Με αφορμή τις τοπικές εκλογές:Με ποιές ρεαλιστικές πολιτικές στις τοπικές κοινωνίες θα μπορούσαμε να επιδιώξουμε την ευζωία των “πολλών”
  • Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ –ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟΥ στη διαδικασία παραγωγής και διανομής της τροφής
  • Κάλεσμα στην “Αποκοινού” συνέλευση 17-19 Μαϊου
  • Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
Recent Comments
  • Δημήτρης on Το ιδιωτικοποιημένο άτομο
  • Anonymous on Hello world!
  • wireless on ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ
  • ALEXANDROS on Η πολιτική απάθεια ως σύμπτωμα
  • ThemeNectar on The Field
Archives
  • October 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014
  • December 2013
  • November 2013
  • October 2013
  • September 2013
  • August 2013
  • July 2013
  • June 2013
  • May 2013
  • April 2013
  • March 2013
  • February 2013
  • January 2013
  • December 2012
  • November 2012
  • October 2012
  • September 2012
  • August 2012
  • July 2012
  • June 2012
  • May 2012
  • April 2012
  • March 2012
  • February 2012
  • January 2012
  • December 2011
  • November 2011
  • October 2011
  • September 2011
  • August 2011
  • July 2011
  • June 2011
  • May 2011
  • April 2011
  • March 2011
  • February 2011
Categories
  • Books
  • Food for thought
  • Topika_Kinimata
  • Uncategorised
  • Uncategorized
  • Video
  • Απόψεις
  • Αρχείο Άρθρων
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Εκδηλώσεις
  • Συνέλευση
  • Συνεντεύξεις – Τύπος
  • Χωρίς κατηγορία
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Apokoinou team. Powered by Ecogaia

loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.
 

Loading Comments...
 

You must be logged in to post a comment.