Skip to content
ΑποΚοινού
ΑποΚοινού
Αποανάπτυξη, Άμεση Δημοκρατία & Αυτοδιαχείρηση
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum

Στον περίφημο διάλογο μεταξύ Αθηναίων και Μηλίων ( Θουκιδίδου Ιστορία, Ε΄), οι

Αθηναίοι μεθυσμένοι από την ισχύ και την εξουσία, πριν ισοπεδώσουν τη Μήλο,
εξοντώσουν όλους τους φέροντες όπλα Μήλιους και αιχμαλωτίσουν τα γυναικόπαιδα,
επειδή έμειναν ουδέτεροι κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου μεταξύ Σπαρτιατών και
Αθηναίων, διαμηνύουν στους Μήλιους: οι θεοί όπως και οι άνθρωποι υπακούουν σε ένα
νόμο της φύσης, σύμφωνα με τον οποίο εξουσιάζει ο ισχυρότερος. Στην παρατήρηση των
Μηλίων ότι θέλουμε να είμαστε φίλοι σας χωρίς να συμμαχήσουμε ούτε με τους μεν ούτε
με τους δε, οι Αθηναίοι απαντούν: η έχθρα σας μας είναι λιγότερο επιζήμια από τη φιλία
σας, διότι οι υπήκοοί σας θα έβλεπαν στη φιλία ένα σημάδι αδυναμίας μας, ενώ γνωρίζουν
ότι μόνο οι εχθροί μισούνται…εμείς θέλουμε να διατηρήσουμε την ηγεμονία μας, να
σας κατακτήσουμε χωρίς μάχη, και ως εκ τούτου να σας σώσουμε. Δεν είναι δυνατόν να
σωθούμε αν υποδουλωθούμε, λένε οι Μήλιοι, για να τους απαντήσουν οι Αθηναίοι ότι
είναι καλύτερα να είναι υποδουλωμένος κανείς παρά κατεστραμμένος.
Παρότι μας χωρίζει σήμερα ιστορική άβυσσος από το 416 π.Χ. που διαδραματίστηκαν
τα παραπάνω γεγονότα, οι συνειρμοί είναι προφανείς. Η Ελλάδα είναι στη θέση της
Μήλου και οι Αθηναίοι είναι οι γερμανικές και βορειοευρωπαϊκές ελίτ. Οι ελίτ της
Ελλάδας επέλεξαν ότι είναι καλύτερα να είσαι υποδουλωμένος παρά κατεστραμμένος,
αν και στο τέλος του τούνελ είναι πιθανόν να είμαστε και υποδουλωμένοι (απώλεια
εθνικής κυριαρχίας, δημοκρατία υπό επιτήρηση) και κατεστραμμένοι (ύφεση, ανεργία,
τεράστιο χρέος, διάλυση κοινωνικού κράτους). Η μόνη ίσως διαφορά μεταξύ Μηλίων και
σημερινής Ελλάδας είναι η αξιοπρέπεια των Μηλίων. Εμείς οικειοθελώς ενταχθήκαμε
στη συμμαχία, στο κοινό ευρωπαϊκό μας σπίτι. Η ύβρις που διέπραξαν οι Αθηναίοι, και
διαπράττουν σήμερα με μοχλό την οικονομική υποδούλωση οι γερμανικές ελίτ και το
διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα, έχει τις ρίζες της στη θέληση για δύναμη, ισχύ και
κυριαρχία, που αποτελούν στοιχεία της εγγενούς ιδιοτέλειας της ανθρώπινης φύσης, τα
οποία βρήκαν νέα έκφραση στο πρότυπο του homo economicus.
Η εποποιία του οικονομικού ανθρώπου, που είναι μια ασταμάτητη μηχανή ικανοποίησης
αναγκών με την κατανάλωση εμπορευμάτων, στηρίζεται στην αντίληψη ότι μέσω του
εμπορίου, των οικονομικών συναλλαγών, θα έρθει η υλική ευημερία κι έτσι θα κατευναστεί
η ανθρώπινη επιθετικότητα. Οι ευρωπαϊκοί λαοί πίστεψαν, με την καθοδήγηση του
διαφωτισμού (Μοντεσκιέ), μετά από εκατοντάδες χρόνια θρησκευτικών και εθνικών
πολέμων, ότι το εμπόριο, η υλική ευημερία θα εξημερώσουν τα πάθη και θα ειρηνεύσουν
τις καρδιές των ανθρώπων. Έτσι ενώ στις προβιομηχανικές κοινωνίες η οικονομική
δραστηριότητα δεν ήταν διαχωρισμένη από τα ηθικά, θρησκευτικά, φυσικά και συμβολικά
στοιχεία, με την έλευση της οικονομίας της αγοράς αποσπάται από την σύμφυσή της από
την κοινωνική ζωή και γίνεται αυτοσκοπός. Η επιδίωξη όμως του κέρδους και της διαρκούς
ικανοποίησης νέων αναγκών κάνει τον άνθρωπο καταναλωτικό ζώο, αρπακτικό, διότι σε μια
τέτοια κοινωνία αυτό που έχει σημασία δεν είναι αυτά που έχει κανείς, αλλά αυτά που έχει
σε σχέση με αυτά που θα ήταν καλύτερα να έχει, τα οποία με τη σειρά τους μεγαλώνουν
ανάλογα με αυτά που οι άλλοι έχουν.
Ο homo economicus , αυτό το ανθρωπολογικό τέρας είναι σήμερα το πολιτισμικό πρότυπο
της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που οι κυρίαρχες ελίτ της Ελλάδας ενέταξαν σ’ αυτήν έτσι
ώστε με εντατικά σεμινάρια να το εμπεδώσει. Εκτός από τη διαφορά ισχύος μεταξύ της
Ελλάδας και των άλλων χωρών της ΕΕ, που αναπόφευκτα θα μας οδηγούσε να έχουμε
τη μοίρα των Μηλίων, η Ελλάδα ανήκει σε άλλο πολιτισμικό πρότυπο. Για του λαούς
της Μεσογείου στους οποίους ανήκουμε, η ιστορία, ο χρόνος, δεν έχουν ευθύγραμμη
πορεία προς ένα επίγειο ή ουράνιο παράδεισο, αλλά είναι κυκλικά ή σπειροειδή- πρόοδος
και επανάληψη συνυπάρχουν. Ο χώρος επίσης, ο τόπος και η φύση συμμετέχουν στη
συγκρότηση της ανθρώπινης ταυτότητας, όταν για το κυρίαρχο δυτικό υπόδειγμα η
φύση θεωρείται πεδίο προς κατάκτηση και ο άνθρωπος άπατρις. Αλλιώς γλεντάμε,
χορεύουμε, ερωτευόμαστε, αντιμετωπίζουμε τον θάνατο, με άλλους ρυθμούς δουλεύουμε,
ξεκουραζόμαστε, με διαφορετικό τρόπο πιστεύουμε: γεωργός στην Κρήτη, μετά από μήνες
παρατεταμένης ανομβρίας, αγανακτισμένος σηκώνει το όπλο του, σημαδεύει τον ουρανό
και πυροβολώντας φωνάζει «ρε κερατά θεέ θα βρέξεις;». Δεν ξέρω αν αυτή η συνομιλία
με το Θεό έφερε βροχή, αλλά εκείνο που είναι σίγουρο είναι ότι ο πρώτος και τελευταίος
βορειοευρωπαίος, προτεστάντης ή καθολικός, που έπραξε κάτι ανάλογο απαγχονίστηκε
από την ιερά εξέταση.
Αυτά λοιπόν επιδιώκει να ισοπεδώσει η βίαιη εκδυτικοποίηση του μεσογειακού νότου.
Και εν μέρει το πέτυχε. Μας χρηματοδοτούσαν με φτηνό χρήμα για να αγοράζουμε τα
πλεονάσματα του αναπτυγμένου βορρά, καταστρέφοντας τις παραγωγικές δομές της
χώρας, καταναλώνοντας περισσότερα απ’ αυτά που παράγαμε, μετατρέποντας έτσι τον
πολίτη σε καταναλωτικό εγωιστικό ζώο. Και δεν άργησε να έρθει η ύβρις: η κρίση χρέους.
Γιατί να είμαστε μέλος μιας ομοσπονδιοποιημένης και ομογενοποιημένης Ευρώπης χωρίς
ταυτότητες; Γιατί η Ευρωπαϊκή ένωση είναι το κοινό μας σπίτι; Αν δεν είναι προς τα πού
πρέπει να στρίψει το καράβι;
Ναξάκης Χάρης

Share this:

  • Tweet
  • Email

Related

Category: Απόψεις, Αρχείο ΆρθρωνBy apokoinou01/06/2014Leave a comment
Share this post

Author: apokoinou

Post navigation

PreviousPrevious post:Μη πρόοδοςNextNext post:Το πρόταγμα της Αποανάπτυξης ενάντια στο φαντασιακό της Ανάπτυξης και της προόδου

Related posts

Πώς το Black Mirror εφαρμόζεται στην Κίνα
10/01/2019
ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΤΟ ΔΟΓΜΑ ΤΗΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ»
08/01/2019
Η Γη δεν θα σωθεί με καλύτερου (οικολογικού) είδους ποτηράκια καφέ μιας χρήσης
31/12/2018
Γαλοπούλα η φιλόσοφος
23/12/2018
Γνώση: ύβρις ή αρετή;
18/12/2018
Το κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων και τα πολιτικά ζητήματα που μας θέτει
18/12/2018

You must log in to post a comment.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recent Posts
  • Αποανάπτυξη-Εργασία-Οικονομία-Θεσμικές Αλλαγές
  • Με αφορμή τις τοπικές εκλογές:Με ποιές ρεαλιστικές πολιτικές στις τοπικές κοινωνίες θα μπορούσαμε να επιδιώξουμε την ευζωία των “πολλών”
  • Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ –ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟΥ στη διαδικασία παραγωγής και διανομής της τροφής
  • Κάλεσμα στην “Αποκοινού” συνέλευση 17-19 Μαϊου
  • Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
Recent Comments
  • Δημήτρης on Το ιδιωτικοποιημένο άτομο
  • Anonymous on Hello world!
  • wireless on ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ
  • ALEXANDROS on Η πολιτική απάθεια ως σύμπτωμα
  • ThemeNectar on The Field
Archives
  • October 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014
  • December 2013
  • November 2013
  • October 2013
  • September 2013
  • August 2013
  • July 2013
  • June 2013
  • May 2013
  • April 2013
  • March 2013
  • February 2013
  • January 2013
  • December 2012
  • November 2012
  • October 2012
  • September 2012
  • August 2012
  • July 2012
  • June 2012
  • May 2012
  • April 2012
  • March 2012
  • February 2012
  • January 2012
  • December 2011
  • November 2011
  • October 2011
  • September 2011
  • August 2011
  • July 2011
  • June 2011
  • May 2011
  • April 2011
  • March 2011
  • February 2011
Categories
  • Books
  • Food for thought
  • Topika_Kinimata
  • Uncategorised
  • Uncategorized
  • Video
  • Απόψεις
  • Αρχείο Άρθρων
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Εκδηλώσεις
  • Συνέλευση
  • Συνεντεύξεις – Τύπος
  • Χωρίς κατηγορία
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Apokoinou team. Powered by Ecogaia

loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.
 

Loading Comments...
 

You must be logged in to post a comment.