Skip to content
ΑποΚοινού
ΑποΚοινού
Αποανάπτυξη, Άμεση Δημοκρατία & Αυτοδιαχείρηση
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum

Ένας από τους σημαντικότερους ανθρωπολόγους στον κόσμο, ο αμερικανός  Μ. Σάλινς, χαρακτήρισε τις κοινωνίες των κυνηγών-συλλεκτών, αυτές που οι φωταδιστές της προόδου αποκαλούν πρωτόγονες, ως «πρωταρχικές κοινωνίες της αφθονίας. Ανάμεσα στα άλλα αναφέρει: οι κυνηγοί-συλλέκτες δουλεύουν λιγότερο απ’ ότι εμείς… η αναζήτηση της τροφής δεν χαρακτηρίζεται από ασταμάτητο μόχθο, αλλά αντιθέτως διακόπτεται από γενναιοδωρία σε ελεύθερο χρόνο, διαλείμματα…. Ο Ε.Π.Τόμσον, στο θαυμάσιο βιβλίο του «χρόνος  εργασία και βιομηχανικός καπιταλισμός», αναφέρει επίσης: οι ρυθμοί δουλειάς, εντός των συντεχνιών, στην αυγή της βιομηχανικής επανάστασης, λόγω της γνώσης που κατείχαν οι εργάτες-τεχνίτες ήταν ακανόνιστοι, χωρίς να υπάρχει σύγκρουση ανάμεσα στο να δουλεύεις και στο να περνάς τη μέρα σου. Το γεγονός αυτό εκνεύριζε τους εργοδότες διότι επέτρεπε στους υφαντές να είναι συνήθως μεθυσμένοι τη Δευτέρα, να έχουν πονοκέφαλο την Τρίτη, ενώ την Τετάρτη τα εργαλεία τους δεν ήταν σε καλή κατάσταση. Οι δε τσαγκάρηδες ήταν καλύτερα να τους  έγδερνες παρά να μην τους άφηνες να γιορτάσουν την Αγία Καθίστρα, τη Δευτέρα (τσαγκαροδευτέρα).
Αυτά γινόταν στις «πρωτόγονες», προμοντέρνες κοινωνίες, όσον αφορά το χρόνο εργασίας. Τι γίνεται όμως, ύστερα από αιώνες προόδου, στις ύστερες νεωτερικές κοινωνίες; Ρίξτε μόνο μια ματιά στις αγγελίες αναζήτησης σύγχρονων δούλων και ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του για ποιο μοντέλο εργάσιμου χρόνου είναι προτιμότερο. «Μεγάλη εταιρεία ενδιαφέρεται να αγοράσει πακέτα χρόνου εργασίας με ικανοποιητική αμοιβή». Πρόκειται για μια μεταμοντέρνα διατύπωση της σκλαβιάς, όπου οι επιχειρήσεις δεν μισθώνουν εργαζόμενους αλλά αγοράζουν πακέτα χρόνου εργασίας και οι υποψήφιοι σκλάβοι αναμένουν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου ένα τηλεφώνημα για μια έκτακτη ώρα εργασίας.
Η παγκοσμιοποίηση, το πλανητικό κεφάλαιο, ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιεί για να μετατρέψει τον πλανήτη σε μια παγκόσμια δεξαμενή εμπορευματοποίησης και εξαγωγής κερδών είναι η στρατηγική της ευελιξίας, της απορρύθμισης της αγοράς εργασίας και της μείωσης του κόστους της εργασίας. Το γεγονός αυτό μεταμορφώνει την εργασιακή ταυτότητα. Έτσι δίπλα σε ένα μικρό σε αριθμό μόνιμο και υψηλά εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, αναπτύσσεται ένα ασταθές, ευέλικτο και μη προνομιούχο δυναμικό, νομαδικό ως προς την αναζήτηση της απασχόλησης, με χαμηλή ειδίκευση, χωρικά κατακερματισμένο, χωρίς νομική προστασία και κοινωνική ασφάλιση. Είναι οι ευέλικτοι νομάδες των νέων μορφών απασχόλησης. Στο δυναμικό αυτό ανήκουν οι εσωτερικοί εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης με χαμηλές δεξιότητες (υπάλληλοι γραφείου, εργαζόμενοι στη γραμμή παραγωγής κλπ), οι απασχολούμενοι στις ευέλικτες μορφές απασχόλησης (μερική απασχόληση, συμβάσεις ορισμένου χρόνου), οι εξωτερικοί εργαζόμενοι (υπεργολάβοι, αυτοαπασχολούμενοι με συμβόλαια περιορισμένης διάρκειας). Τα χαρακτηριστικά του νέου αυτού ανθρωπολογικού τύπου εργαζόμενου είναι η εξατομίκευση, η αλλαγή δηλαδή του τρόπου αμοιβής προς την κατεύθυνση της ατομικής διαπραγμάτευσης, η προσαρμοστικότητα, η διαθεσιμότητά του ανά πάσα στιγμή να απασχοληθεί σε ευέλικτα ωράρια και η αποτοπικοποίηση (Μπεκ, Σένετ) της εργασιακής σχέσης, ο άπατρις εργαζόμενος που μετακινείται από τόπο σε τόπο, από δουλειά σε δουλειά. Άμεσο επακόλουθο των παραπάνω είναι η εξασθένιση του διαχωρισμού της εργασίας από τις υπόλοιπες όψεις της ανθρώπινης ζωής, η διάλυση της πυρηνικής οικογένειας και των κοινοτικών δεσμών. Η ζωή γίνεται πλέον αντιληπτή ως επένδυση σε εργασιακές δεξιότητες, ο ελεύθερος χρόνος ο αφιερωμένος στην οικογένεια, την κοινότητα, τα προσωπικά ενδιαφέροντα, δίνεται στην επιχείρηση με αντάλλαγμα καλύτερες αμοιβές και ισχυρότερη πρόσβαση στον καταναλωτικό παράδεισο.
Η ανατροπή του νέου αυτού εργασιακού μεσαίωνα απαιτεί σε πρώτη φάση σήμερα τη ριζική μείωση του χρόνου εργασίας στις 30 ώρες, πενθήμερη εβδομάδα 6 ωρών, χωρίς μείωση μισθών. Να αποσυνδεθεί δηλαδή η διάρκεια της εργασίας  από το εισόδημα. Η μείωση του χρόνου εργασίας που απαιτείται για την παραγωγή του αναγκαίου θα ανοίξει έτσι το δρόμο για μια κοινωνία που ο πλούτος της θα είναι ο ελεύθερος χρόνος, ο οποίος για να μη μετατραπεί  σε  χρόνο κατανάλωσης εμπορευμάτων θα πρέπει να συνδυαστεί με ένα πολιτισμό αυτοπροσδιοριζόμενων, αλληλέγγυων και συνεργατικών δραστηριοτήτων. Θλίψη βέβαια προκαλεί η σημερινή «πρόοδος» αν αναλογιστεί κανείς ότι ο Τ.Μωρ το 1514 πρότεινε μείωση των ωρών εργασίας στις 6 και ο Π. Λαφάργκ, τον προπερασμένο αιώνα, στις 3.

Χάρης Ναξάκης

Share this:

  • Tweet
  • Email

Related

Category: Απόψεις, Αρχείο ΆρθρωνBy apokoinou06/04/2015Leave a comment
Share this post

Author: apokoinou

Post navigation

PreviousPrevious post:Μπροσούρα – «Για τις επιθέσεις στο Charlie Hebdo»NextNext post:Ραούλ Βανεγκέμ: Η Βίβλος των Ηδονών

Related posts

Πώς το Black Mirror εφαρμόζεται στην Κίνα
10/01/2019
ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΤΟ ΔΟΓΜΑ ΤΗΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ»
08/01/2019
Η Γη δεν θα σωθεί με καλύτερου (οικολογικού) είδους ποτηράκια καφέ μιας χρήσης
31/12/2018
Γαλοπούλα η φιλόσοφος
23/12/2018
Γνώση: ύβρις ή αρετή;
18/12/2018
Το κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων και τα πολιτικά ζητήματα που μας θέτει
18/12/2018

You must log in to post a comment.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recent Posts
  • Αποανάπτυξη-Εργασία-Οικονομία-Θεσμικές Αλλαγές
  • Με αφορμή τις τοπικές εκλογές:Με ποιές ρεαλιστικές πολιτικές στις τοπικές κοινωνίες θα μπορούσαμε να επιδιώξουμε την ευζωία των “πολλών”
  • Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ –ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟΥ στη διαδικασία παραγωγής και διανομής της τροφής
  • Κάλεσμα στην “Αποκοινού” συνέλευση 17-19 Μαϊου
  • Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
Recent Comments
  • Δημήτρης on Το ιδιωτικοποιημένο άτομο
  • Anonymous on Hello world!
  • wireless on ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ
  • ALEXANDROS on Η πολιτική απάθεια ως σύμπτωμα
  • ThemeNectar on The Field
Archives
  • October 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014
  • December 2013
  • November 2013
  • October 2013
  • September 2013
  • August 2013
  • July 2013
  • June 2013
  • May 2013
  • April 2013
  • March 2013
  • February 2013
  • January 2013
  • December 2012
  • November 2012
  • October 2012
  • September 2012
  • August 2012
  • July 2012
  • June 2012
  • May 2012
  • April 2012
  • March 2012
  • February 2012
  • January 2012
  • December 2011
  • November 2011
  • October 2011
  • September 2011
  • August 2011
  • July 2011
  • June 2011
  • May 2011
  • April 2011
  • March 2011
  • February 2011
Categories
  • Books
  • Food for thought
  • Topika_Kinimata
  • Uncategorised
  • Uncategorized
  • Video
  • Απόψεις
  • Αρχείο Άρθρων
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Εκδηλώσεις
  • Συνέλευση
  • Συνεντεύξεις – Τύπος
  • Χωρίς κατηγορία
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Apokoinou team. Powered by Ecogaia

loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.
 

Loading Comments...
 

You must be logged in to post a comment.