Skip to content
ΑποΚοινού
ΑποΚοινού
Αποανάπτυξη, Άμεση Δημοκρατία & Αυτοδιαχείρηση
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum

Κατά τον Δημόκριτο και τους ντετερμινιστές η κίνηση του ατόμου είναι μία κίνηση τυφλής αναγκαιότητος. Κατ’ αυτούς το άτομο, συνεπώς ο άνθρωπος, διαγράφει μία πορεία προκαθορισμένη από μία αδιάκοπη σειρά αιτιών και αιτιατών (αποτελέσμάτων), από μία αδιάκοπη αιτιοκρατική αλυσίδα, όπου κάθε καινούργια κίνηση να γεννιέται από μία άλλη σύμφωνα με προκαθορισμένη τάξη. Η ζωή είναι μία ευθύγραμμη πορεία προσδιορισμένη εκ των προτέρων.
Αυτή η αναγκαιότητα μας προσφέρει μόνο την «πραγματική δυνατότητα», δηλαδή την δυνατότητα να ζήσουμε μόνο με έναν τρόπο, με τον τρόπο που μας ορίζει το σύνολο των αιτιών, δηλαδή των όρων και γενικά των συνθηκών της ζωής, και αυτό που θα πράξουμε είναι κάτι προκαθορισμένο και θα πράξουμε μόνο αυτό και τίποτε άλλο. Η «πραγματική δυνατότητα» έχει ως σημείο αναφοράς τις εξωτερικές συνθήκες και όχι το άτομο.
Έτσι μέσα σ’ αυτήν την πορεία ζωής η ύπαρξή μας είναι πλέον μία «σχετική ύπαρξη» γιατί προσδιορίζεται σε σχέση με εξωτερικούς παράγοντες. Όλες οι εκδηλώσεις της ύπαρξής μας απορρέουν από μία μηχανική ανάγκη.
Μέσα σ’ αυτή την πορεία ζωής διαθέτουμε μία «σχετική ατομικότητα» γιατί δεν διαθέτουμε αυτονομία, η αυτονομία μας έχει αναιρεθεί από την ίδια την πορεία της ζωής μας. Όπως ακριβώς αναιρείται ένα σημείο όταν διαγράψει μία ευθύγραμμη τροχιά, οπότε το σημείο χάνεται μέσα στην ευθεία γραμμή.
***
Η Επικούρεια φιλοσοφία έχει άλλη αντίληψη των πραγμάτων. Ενώ η «πραγματική δυνατότητα» έχει ως σημείο αναφοράς τις εξωτερικές συνθήκες, αυτή δέχεται την «αφηρημένη δυνατότητα», δηλαδή την δυνατότητα που αφαιρεί, δεν λαμβάνει υπ’ όψη της τις εξωτερικές συνθήκες αλλά στρέφεται προς το άτομο. Το άτομο κατά την ευθύγραμμη πορεία του μπορεί να αποκλίνει σε απροσδιόριστο χρόνο και σε απροσδιόριστο τόπο από την ευθεία. Το άτομο πλέον αποτελεί «αφηρημένη ύπαρξη» (και όχι σχετική) γιατί αφαιρεί – αποκλείει – τους εξωτερικούς παράγοντες ως αιτία της πορείας του. Το άτομο αποκλίνει από την προκαθορισμένη πορεία του, σε απροσδιόριστο από εξωτερικούς παράγοντες τόπο, τρόπο και χρόνο.
***
Προέκυψε το ερώτημα: Που βρίσκεται η αιτία που έχει ως αποτέλεσμα την απόκλιση; Δηλαδή τη μη προσδιορισμένη εκ των προτέρων συμπεριφορά του ατόμου; Η αιτία βρίσκεται μέσα στο ίδιο το άτομο. Το άτομο χρησιμοποιεί πλέον την αφηρημένη και όχι την πραγματική δυνατότητα δηλαδή χρησιμοποιεί την φαντασία του και τη δημιουργικότητά του. Το άτομο με αυτόν τον τρόπο αναπτύσσει την υποκειμενικότητά του αυτονομείται και αυτοπροσδιορίζεται. Το τέλος, ο στόχος, δηλαδή η αταραξία, η ευτυχία, ενεργοποιεί το άτομο να χρησιμοποιήσει την βούλησή του, δηλαδή την γέφυρα που συνδέει τη σκέψη με την πράξη και να προβεί σε συνειδητές πράξεις ελεύθερης βούλησης. Κατά την Επικούρεια φιλοσοφία, το άτομο κατακτά ολοένα και ανώτερα επίπεδα αυτοσυνειδησίας.
Σ’ αυτό το περιβάλλον της αυτοσυνειδησίας, κατακτώνται ολοένα και ανώτερα επίπεδα ελευθερίας και η ζωή αποτελεί πλέον μία πρόκληση στον καθένα για να προβεί σε συνειδητές πράξεις ελεύθερης βούλησης. Όπως είπε και ο δάσκαλός μας: «Είναι δυστυχία να ζεις μέσα στην αναγκαιότητα, αλλά δεν αποτελεί αναγκαιότητα να ζεις στην αναγκαιότητα. Παντού στέκουν ανοικτοί της ελευθερίας οι δρόμοι, πολλοί, σύντομοι και εύκολοι».
Είναι ακριβώς αυτό που φοβούνται όσοι μας θέλουν για οπαδούς.
Γεώργιος Καπλάνης
Υ.Γ. Κύρια πηγή για την ανάλυση η διδακτορική διατριβή του Μαρξ
Πηγή:www.epicuros.net

Share this:

  • Tweet
  • Email

Related

Category: Απόψεις, Αρχείο ΆρθρωνBy apokoinou10/09/2014Leave a comment
Share this post

Author: apokoinou

Post navigation

PreviousPrevious post:Η επερχόμενη παγκόσμια επισιτιστική κρίσηNextNext post:AirBnb: συνεργατική οικονομία ή μαφία των διαμεσολαβητών;

Related posts

Πώς το Black Mirror εφαρμόζεται στην Κίνα
10/01/2019
ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΤΟ ΔΟΓΜΑ ΤΗΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ»
08/01/2019
Η Γη δεν θα σωθεί με καλύτερου (οικολογικού) είδους ποτηράκια καφέ μιας χρήσης
31/12/2018
Γαλοπούλα η φιλόσοφος
23/12/2018
Γνώση: ύβρις ή αρετή;
18/12/2018
Το κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων και τα πολιτικά ζητήματα που μας θέτει
18/12/2018

You must log in to post a comment.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recent Posts
  • Αποανάπτυξη-Εργασία-Οικονομία-Θεσμικές Αλλαγές
  • Με αφορμή τις τοπικές εκλογές:Με ποιές ρεαλιστικές πολιτικές στις τοπικές κοινωνίες θα μπορούσαμε να επιδιώξουμε την ευζωία των “πολλών”
  • Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ –ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟΥ στη διαδικασία παραγωγής και διανομής της τροφής
  • Κάλεσμα στην “Αποκοινού” συνέλευση 17-19 Μαϊου
  • Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
Recent Comments
  • Δημήτρης on Το ιδιωτικοποιημένο άτομο
  • Anonymous on Hello world!
  • wireless on ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ
  • ALEXANDROS on Η πολιτική απάθεια ως σύμπτωμα
  • ThemeNectar on The Field
Archives
  • October 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014
  • December 2013
  • November 2013
  • October 2013
  • September 2013
  • August 2013
  • July 2013
  • June 2013
  • May 2013
  • April 2013
  • March 2013
  • February 2013
  • January 2013
  • December 2012
  • November 2012
  • October 2012
  • September 2012
  • August 2012
  • July 2012
  • June 2012
  • May 2012
  • April 2012
  • March 2012
  • February 2012
  • January 2012
  • December 2011
  • November 2011
  • October 2011
  • September 2011
  • August 2011
  • July 2011
  • June 2011
  • May 2011
  • April 2011
  • March 2011
  • February 2011
Categories
  • Books
  • Food for thought
  • Topika_Kinimata
  • Uncategorised
  • Uncategorized
  • Video
  • Απόψεις
  • Αρχείο Άρθρων
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Εκδηλώσεις
  • Συνέλευση
  • Συνεντεύξεις – Τύπος
  • Χωρίς κατηγορία
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Apokoinou team. Powered by Ecogaia

loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.
 

Loading Comments...
 

You must be logged in to post a comment.