Skip to content
ΑποΚοινού
ΑποΚοινού
Αποανάπτυξη, Άμεση Δημοκρατία & Αυτοδιαχείρηση
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum

«Σκληρός απέναντι στον εαυτό του… σκληρός απέναντι στους άλλους. Ολα τα τρυφερά αισθήματα της συγγένειας, της φιλίας, της αγάπης, της ευγνωμοσύνης, ακόμα και της τιμής πρέπει να καταπνιγούν μέσα από το ψυχρό και μονοσήμαντο πάθος για την επαναστατική υπόθεση… Μέρα και νύχτα πρέπει να έχει μόνο μια σκέψη, έναν σκοπό – την ανελέητη καταστροφή».
Σ. Νετσάγιεφ, Η κατήχηση του επαναστάτη.
Του Χάρη Ναξάκη*
«Το ότι εμείς είχαμε άδικο δεν σημαίνει ότι οι άλλοι είχαν δίκιο», με αυτόν τον ευφυή τρόπο ο εκ των ιδεολογικών καθοδηγητών (;) των Ερυθρών Ταξιαρχιών, καθηγητής Α. Νέγκρι, αποτίμησε την ιστορική διαδρομή του ιταλικού αντάρτικου πόλεων. Η κριτική των όπλων έχει τρεις επιλογές: μετανοημένος, αμετανόητος, κοινωνικά ενεργός με κριτική αποτίμηση του ένοπλου δρόμου. Ο Κουφοντίνας και ο Ξηρός δεν επέλεξαν ως τίτλο του βιβλίου τους την παραπάνω ρήση του Νέγκρι γιατί ακολούθησαν τη δεύτερη, αδιέξοδη επιλογή. Πάνω από μια δεκαετία η κριτική του καπιταλισμού στην Ιταλία έγινε με τα όπλα και αναβαθμίστηκε η κοινωνική συνείδηση, ήρθε ο μπερλουσκονισμός! Υπάρχει βέβαια η εύκολη εξήγηση: του θύματος-λαού. Ο μεγάλος Ελληνας διανοητής Κ. Παπαϊωάννου είχε χαρακτηρίσει τον Ρώσο επαναστάτη και κήρυκα της ανελέητης βίας Νετσάγιεφ «ένοπλο προφήτη». Αυτό ακριβώς είναι το ζήτημα με τις αντιλήψεις του Νετσάγιεφ και των μοντέρνων οπαδών του, όπως ο Κουφοντίνας. Οι προφήτες, οι αυτόκλητοι τιμωροί, οι καθοδηγητές του παραπλανημένου λαού, όλοι αυτοί είναι εν δυνάμει εξουσιαστές, ανεξάρτητα των προθέσεών τους. Η Ιστορία έδειξε ότι οι προφήτες ουράνιων ή επίγειων παραδείσων είναι οι αυριανοί καταπιεστές.
Ο Ιησούς και οι οπαδοί του εμφανίστηκαν στην Ιστορία ως τιμωροί ενός διεφθαρμένου κόσμου και ήταν σίγουροι ότι ο κόσμος πλησίαζε στα έσχατά του, όπου όλα τα δεινά θα εξαφανίζονταν μια για πάντα. Την εσχατολογική αυτή αντίληψη αναπαρήγαγε ο ριζοσπαστικός διαφωτισμός (ιακωβινισμός) και στη συνέχεια ο μαρξισμός και ο αναρχισμός υιοθετώντας την απλοϊκή αντίληψη του Ρουσό για την έμφυτη καλοσυνάτη ανθρώπινη φύση. Κήρυξαν τον πόλεμο στην παρούσα διεφθαρμένη κοινωνία με στόχο έναν ουτοπικό παράδεισο επί της Γης, όπου κάθε ανθρώπινη ατέλεια θα εξαλειφθεί και θα ηττηθούν μια για πάντα οι δυνάμεις του κακού. Η κοσμική τρομοκρατία, η βία, σύμφωνα με τον Ροβεσπιέρο, είναι ηθικά νομιμοποιημένη. Η ανθρωπότητα θα αποκαθαρθεί μέσω της βίας. Η βία χρησιμοποιήθηκε από του τυράννους, τους βασιλιάδες, τις πολυεθνικές επιχειρήσεις για να διατηρηθεί μια άδικη κοινωνία, γιατί να μη χρησιμοποιηθεί από τους επαναστάτες ως μέσο για μια δίκαιη κοινωνία; Η εσχατολογική επιδίωξη ενός παραδείσου δικαιολογεί ηθικά και πολιτικά τη βία στο όνομα μιας ευγενούς ορθολογικής επιδίωξης. Ως ορθολογικότητα συνήθως ορίζουμε τα μέσα που είναι σύμφωνα μ’ έναν σκοπό. Η συνήθης κριτική που ασκείται στην ορθολογικότητα είναι ότι έχει περιοριστεί στα μέσα που χρησιμοποιούνται για την επίτευξη ενός σκοπού. Η ορθολογικότητα αυτή χαρακτηρίζεται εργαλειακή. Η εργαλειακή αυτή αντίληψη εκφράζεται στη ρήση «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Αρκεί ο σκοπός να είναι καλός, ηθικός, για να δικαιολογηθεί η χρήση και των πιο απάνθρωπων μέσων για την επίτευξή του. Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο τα ανήθικα μέσα, αλλά και ο ίδιος ο σκοπός. Οπως σωστά παρατηρεί ο Κ. Καστοριάδης, «η επιλογή του καλύτερου δηλητηρίου για να δηλητηριάσεις τον σύζυγό σου ή η επιλογή της αποτελεσματικότερης υδρογονοβόμβας για να εξοντώσεις εκατομμύρια ανθρώπους, εξαιτίας ακριβώς της ορθολογικότητάς τους αυτής, αυξάνουν τη φρίκη που μας προκαλούν όχι μόνο για τον επιδιωκόμενο σκοπό, αλλά και για τα μέσα που επέτρεψαν να επιτευχθεί η μέγιστη αποτελεσματικότητα». Τα μέσα που χρησιμοποιεί ο Νετσάγιεφ και οι σημερινοί οπαδοί του (ανελέητη αυτοκαταστροφική βία, το ανθρωπολογικό πρότυπο ενός επαναστάτη χωρίς φίλους, συγγενείς, χωρίς τιμή, αγνώμονα), αλλά και ο σκοπός -επιδίωξη ενός επίγειου παράδεισου- είναι λάθος.
Κανείς δεν αρνείται, ακόμα και στους φιλελεύθερους κύκλους, ότι η πολιτική ένοπλη βία είναι νομιμοποιημένη όταν ασκείται απέναντι σε δικτατορίες ή σε δυνάμεις ξένης κατοχής μιας χώρας. Η αποκατάσταση όμως της κοινοβουλευτικής έμμεσης δημοκρατίας ή η προάσπιση της εθνικής ανεξαρτησίας τις περισσότερες φορές αφήνει ανεπηρέαστη την κοινωνική ανισότητα, τις εξουσιαστικές και ιεραρχικές δομές της κοινωνίας. Η κριτική του καπιταλισμού, της κοινωνίας του εμπορεύματος, δεν γίνεται με την «έφοδο στα χειμερινά ανάκτορα», από τους ειδικούς της επανάστασης, που ως η νέα ελίτ θα είναι οι αυριανοί εξουσιαστές. Η κριτική του καπιταλισμού με τα όπλα έχει την ίδια αποτελεσματικότητα με τη θεσμοποιημένη κρατική βία ή τη βία των αγορών ως δήθεν μέσο περιορισμού της ανθρώπινης ιδιοτέλειας ή με την απλή εναλλαγή στους κοινοβουλευτικούς συσχετισμούς δύναμης που εμπεδώνει στους ανθρώπους την ιδιότητα του υπηκόου αντί του πολίτη. Για να αλλάξουμε προς το καλύτερο τον κόσμο όπου ζούμε πρέπει από τώρα να δημιουργήσουμε μέσα στο σώμα της παλιάς κοινωνίας τα σπέρματα της καινούργιας, το νέο μέσα στο παλιό. Μια παράλληλα αυτοθεσμισμένη κοινωνία με αλληλέγγυες και συνεργατικές οικονομικές δομές, άμεση δημοκρατία, επανανοηματοδότηση της ζωής μέσω ενός βίου λιτού, πέρα από την αδιάκοπη κατανάλωση εμπορευμάτων, με ήπια τεχνολογική ανάπτυξη, έμφαση στην κοινότητα, την οικολογική ισορροπία και με κοινωνικό έλεγχο της ιδιοτέλειας.
[email protected]
……………………………………………………………………………………
 * Καθηγητής ΤΕΙ Ηπείρου, συγγραφέας

Share this:

  • Tweet
  • Email

Related

Category: Απόψεις, Αρχείο ΆρθρωνBy apokoinou08/04/2014Leave a comment
Share this post

Author: apokoinou

Post navigation

PreviousPrevious post:Δημοτοπία: δημοκρατία εδώ και τώρα κατά τόπουςNextNext post:(Αποανάπτυξη-Τοπικοποίση-Άμεση Δημοκρατία) Εκδήλωση στην Άρτα

Related posts

Πώς το Black Mirror εφαρμόζεται στην Κίνα
10/01/2019
ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΤΟ ΔΟΓΜΑ ΤΗΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ»
08/01/2019
Η Γη δεν θα σωθεί με καλύτερου (οικολογικού) είδους ποτηράκια καφέ μιας χρήσης
31/12/2018
Γαλοπούλα η φιλόσοφος
23/12/2018
Γνώση: ύβρις ή αρετή;
18/12/2018
Το κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων και τα πολιτικά ζητήματα που μας θέτει
18/12/2018

You must log in to post a comment.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recent Posts
  • Αποανάπτυξη-Εργασία-Οικονομία-Θεσμικές Αλλαγές
  • Με αφορμή τις τοπικές εκλογές:Με ποιές ρεαλιστικές πολιτικές στις τοπικές κοινωνίες θα μπορούσαμε να επιδιώξουμε την ευζωία των “πολλών”
  • Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ –ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟΥ στη διαδικασία παραγωγής και διανομής της τροφής
  • Κάλεσμα στην “Αποκοινού” συνέλευση 17-19 Μαϊου
  • Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
Recent Comments
  • Δημήτρης on Το ιδιωτικοποιημένο άτομο
  • Anonymous on Hello world!
  • wireless on ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ
  • ALEXANDROS on Η πολιτική απάθεια ως σύμπτωμα
  • ThemeNectar on The Field
Archives
  • October 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014
  • December 2013
  • November 2013
  • October 2013
  • September 2013
  • August 2013
  • July 2013
  • June 2013
  • May 2013
  • April 2013
  • March 2013
  • February 2013
  • January 2013
  • December 2012
  • November 2012
  • October 2012
  • September 2012
  • August 2012
  • July 2012
  • June 2012
  • May 2012
  • April 2012
  • March 2012
  • February 2012
  • January 2012
  • December 2011
  • November 2011
  • October 2011
  • September 2011
  • August 2011
  • July 2011
  • June 2011
  • May 2011
  • April 2011
  • March 2011
  • February 2011
Categories
  • Books
  • Food for thought
  • Topika_Kinimata
  • Uncategorised
  • Uncategorized
  • Video
  • Απόψεις
  • Αρχείο Άρθρων
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Εκδηλώσεις
  • Συνέλευση
  • Συνεντεύξεις – Τύπος
  • Χωρίς κατηγορία
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Apokoinou team. Powered by Ecogaia

loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.
 

Loading Comments...
 

You must be logged in to post a comment.