Skip to content
ΑποΚοινού
ΑποΚοινού
Αποανάπτυξη, Άμεση Δημοκρατία & Αυτοδιαχείρηση
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum

Ο Κορνήλιος Καστοριάδης ήταν μια φωτεινή προσωπικότητα αναγεννησιακού ανθρώπου, καθώς οι γνώσεις του διείσδυαν εις βάθος σε τομείς που η εξειδίκευση στεγανοποιεί. Φιλοσοφία, κοινωνιολογία, οικονομία, μαθηματικά, μουσική και ψυχανάλυση είναι τομείς στους οποίους παρενέβαινε όχι ως ερασιτέχνης αλλά με αξιώσεις ειδήμονα. Ο Καστοριάδης ήταν μια μορφή οικεία και συνάμα φιλική??? ακόμη και σήμερα όσοι από μας είχαμε την ευτυχία να τον γνωρίσουμε και να συνεργαστούμε μαζί του αντλούμε από τη γενναιοδωρία του. Στις ατέρμονες διαμάχες και αναζητήσεις της μεταπολίτευσης, το όνομα και η σκέψη του επανερχόταν συνεχώς στο προσκήνιο, ανοίγοντας θεωρητικούς δρόμους διαφυγής από τα ορατά αδιέξοδα της μαρξιστικής-λενινιστικής αριστεράς: ο στοχασμός και οι αναφορές του μας συνέδεαν τόσο με την παράδοση μιας ελληνικής και διεθνούς ριζοσπαστικής σκέψης όσο και με τις αναζητήσεις ενός ακμαίου τότε κινήματος αμφισβήτησης.
Άπαξ και θέσει κανείς τα πρώτα ερωτήματα για τον χαρακτήρα των σοσιαλιστικών καθεστώτων, εάν δεν θέλει να εξαπατά τον εαυτό του, τα επόμενα ερωτήματα προκύπτουν αμείλικτα και φθάνουν ίσαμε τη ρίζα όλων των πραγμάτων που, καταπώς έλεγε ο Μαρξ, είναι ο ίδιος ο άνθρωπος. Από τις παραγωγικές σχέσεις στην ΕΣΣΔ και την κριτική της πολιτικής οικονομίας, μέχρι τη Φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας και την ανθρωπολογία, ο Κορνήλιος ήταν πάντα παρών. Και όχι μόνον ίσαμε εκεί??? τα ερωτήματα και οι απαντήσεις του εδράζονται σ’ ένα πρόταγμα που δεν άφηνε τον κυνισμό, με την τρέχουσα σημασία του όρου, να διαβρώσει το όλο επιχείρημά του και να παραδώσει ανθρώπους έτοιμους για τη διαχείριση της μεταμοντέρνας ασημαντότητας.
Το πρόταγμα του Καστοριάδη είναι η αυτονομία. Αυτονομία είναι η έξοδος του ανθρώπου από τη νηπιακή ηλικία, όταν γίνεται ο ίδιος ενσυνείδητος δημιουργός της ζωής του, των νόμων και των θεσμών του, χωρίς την ανάγκη νομιμοποίησής τους από κάποια υπερβατική δύναμη. Μ’ άλλα λόγια, είναι η στιγμή της αυτοθέσμισης, της ρουσσωικής ταυτότητας κυβερνώντων και κυβερνωμένων, και σε τελική ανάλυση της άμεσης δημοκρατίας. Η αυτονομία υπάρχει ως δυνατότητα στο ανθρώπινο φαντασιακό, εφόσον το αντίθετο θα περιόριζε την ανθρώπινη ελευθερία. Ο Καστοριάδης, όμοια με την Άρεντ, αναφέρεται στην αρχαία Ελλάδα και στην αθηναϊκή δημοκρατία σαν μια στιγμή πραγμάτωσης της αυτοθέσμισης, και υποστηρίζει ότι αυτό επιτεύχθηκε χάρη στην ελευθερία του ανθρώπου να δημιουργεί εκ του μηδενός, δηλαδή να αποσπά από την «ύλη» τού γύρω κόσμου όσα στοιχεία συγκροτούν την ταυτότητά του??? τα τελευταία, παρμένα το καθένα ξεχωριστά δεν θα μπορούσαν να δώσουν από μόνα τους το νόημα που εκείνος τους αποδίδει, κι αυτό ακριβώς είναι η δημιουργία εκ του μηδενός.
Η ανθρωπολογία του Καστοριάδη αντιτίθεται στις φυσικοδικαϊκές θεωρίες και τη θεμελίωσή τους στον ατομοκεντρισμό, επειδή, σε συμφωνία με τον Αριστοτέλη, η φυσική κατάσταση του ανθρώπου είναι το πολιτικό. Εάν παρακολουθήσουμε τον Αριστοτέλη, μπορούμε να μιλήσουμε για προπολιτική κατάσταση του ανθρώπου, που δεν ταυτίζεται όμως με τη φυσική κατάσταση, καθόσον η φύση του ανθρώπου είναι σε κάθε περίπτωση το κοινωνικό. Η κοινωνικότητα του ανθρώπου εκφράζεται πρώτα και κύρια στα συμβολικά συστήματα τα οποία καθιδρύει, δημιουργώντας νόημα από το τίποτα. Η ίδια η συγκρότηση της κοινωνίας σημαίνει ότι το ανθρώπινο φαντασιακό δομείται σε συμβολικά συστήματα, τα οποία με τη σειρά τους δημιουργούν μια τάξη απέναντι στην αταξία του ά-κοσμου.
Αυτονομία κι ετερονομία είναι αμφότερα συμβολικά συστήματα του πολιτικού. Η πολιτική όμως είναι, σύμφωνα πάντοτε με τον Καστοριάδη, μια εξαιρετική στιγμή του πολιτικού, που δημιουργήθηκε ταυτόχρονα με τον Λόγο, όταν οι άνθρωποι ανέλαβαν από μόνοι τους, ενσυνείδητα, να θεσπίσουν τον γνώμονα και τον κανόνα της ζωής τους. Αυτή είναι και η εξαιρετική στιγμή μιας κατεύθυνσης και δυνατότητας του δυτικού πολιτισμού, η οποία καταπνίγηκε από τη γραμμή της εργαλειακής ορθολογικότητας, της ωφελιμιστικής σχέσης μέσων σκοπών. Αυτή η ορθολογικότητα καθορίζει το φαντασιακό με την αποξένωσή του από τον άνθρωπο, την αποξένωση δηλαδή της θέσμισης -πολιτικής, οικονομικής και πολιτισμικής- από τη βούλησή του.
Με βάση αυτή τη θεώρηση ο Καστοριάδης ανέλυσε το φαντασιακό των συμβολικών συστημάτων του όψιμου καπιταλισμού. Συσσώρευση και κατανάλωση, εξορθολογισμός και διάλυση των παραδοσιακών κοινωνιών, ανάπτυξη κι επέκταση είναι θεμελιώδη συστατικά στοιχεία τους σε συμφωνία με τα οποία συγκροτείται και η υλική πραγματικότητα. Από αυτά δεν κατόρθωσε να διαφύγει ο μαρξισμός και τα σοσιαλιστικά συστήματα, τα οποία ο Καστοριάδης ενέταξε στην κατηγορία ενός γραφειοκρατικού καπιταλισμού. Με την ενσωμάτωση αυτών των κοινωνιών στη νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση δεν ξεπεράστηκαν και οι ριζικές αντινομίες που γεννώνται από όσες ανάγκες δημιουργεί ο καπιταλισμός ως συγκροτησιακά του στοιχεία. Ωστόσο η ισχύς αυτών των αναγκών πάνω στη μεγάλη μάζα παραμένει μ’ αποτέλεσμα την αποχαύνωση των απομονωμένων ατόμων και την αδυναμία να δώσουν νόημα στη ζωή πέραν από την άμεση ικανοποίηση. Η παθητικότητα γίνεται ένα κυρίαρχο χαρακτηριστικό των δυτικών κοινωνιών συναφές με την αδυναμία να δοθεί νόημα στη ζωή έξω από την σφαίρα της κατανάλωσης.
Η γοητεία του Καστοριάδη έγκειται σε μεγάλο βαθμό στη μαχητική στράτευσή του. Ο Κορνήλιος ποτέ δεν περιορίστηκε στην ακαδημαϊκή διδασκαλία αλλά συμμετείχε ενεργά στις διαμάχες που αναζωογονούνταν γύρω από κινήματα και ριζοσπαστικές πολιτικές. Ένα κομμάτι αυτής της πλευράς του ήταν τα ταξίδια του στη Λατινική Αμερική, που διέγειραν τότε και το ενδιαφέρον του μπάρμπα Στίνα για τα όσα διαδραματίζονταν εκεί. Καρπός αυτών των επισκέψεών του είναι οι δύο συνεντεύξεις και η διάλεξη που εμπεριέχονται στο μικρό βιβλιαράκι Η δυνατότητα μιας αυτόνομης κοινωνίας. Πρόκειται για μία συνέντευξη και μία διάλεξη στην Αργεντινή, και μία συνέντευξη στο Μεξικό. Σ’ αυτές, ο Καστοριάδης εκθέτει συνοπτικά και με καθαρότητα τις επόψεις του για ένα ευρύ κοινό και δίνει το στίγμα της σκέψης του γύρω από τη θρησκεία, το εθνικό και νέους χώρους της πολιτικής, συνδυάζοντας έτσι την θεωρία με ζητήματα της συγκυρίας. «Οι σύγχρονες δημοκρατίες», λέει επιγραμματικά μ’ αφορμή την περίπτωση της Τσιάπας, «ελέγχουν αποτελεσματικά τη διαφωνία, παραδόξως όμως ανοίγουν νέα πεδία για τη συμμετοχή της κοινωνίας που έχουν υποβαθμιστεί σε ένα είδος προπολιτικού χώρου».
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΕΡΤΙΚΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ:ΣΤΑΣΕΙ ΕΚΠΙΠΤΟΝΤΕΣ
 

Share this:

  • Tweet
  • Email

Related

Category: ΒιβλιογραφίαBy apokoinou16/02/2013Leave a comment
Share this post

Author: apokoinou

Post navigation

PreviousPrevious post:Ο Προμηθέας και οι Θεοί: το μετέωρο βήμα του δήμουNextNext post:Η ΒΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Related posts

Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
16/04/2019
Γνώση: ύβρις ή αρετή;
18/12/2018
Κορνήλιος Καστοριάδης: Καπιταλισμός και Ελευθερία
12/11/2018
Η άνοδος της ασημαντότητας, Κορνήλιος Καστοριάδης
15/06/2018
Η ανθρωπινότητα του κακού
23/04/2018
Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΩΝ
24/01/2018

You must log in to post a comment.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recent Posts
  • Αποανάπτυξη-Εργασία-Οικονομία-Θεσμικές Αλλαγές
  • Με αφορμή τις τοπικές εκλογές:Με ποιές ρεαλιστικές πολιτικές στις τοπικές κοινωνίες θα μπορούσαμε να επιδιώξουμε την ευζωία των “πολλών”
  • Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ –ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟΥ στη διαδικασία παραγωγής και διανομής της τροφής
  • Κάλεσμα στην “Αποκοινού” συνέλευση 17-19 Μαϊου
  • Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
Recent Comments
  • Δημήτρης on Το ιδιωτικοποιημένο άτομο
  • Anonymous on Hello world!
  • wireless on ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ
  • ALEXANDROS on Η πολιτική απάθεια ως σύμπτωμα
  • ThemeNectar on The Field
Archives
  • October 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014
  • December 2013
  • November 2013
  • October 2013
  • September 2013
  • August 2013
  • July 2013
  • June 2013
  • May 2013
  • April 2013
  • March 2013
  • February 2013
  • January 2013
  • December 2012
  • November 2012
  • October 2012
  • September 2012
  • August 2012
  • July 2012
  • June 2012
  • May 2012
  • April 2012
  • March 2012
  • February 2012
  • January 2012
  • December 2011
  • November 2011
  • October 2011
  • September 2011
  • August 2011
  • July 2011
  • June 2011
  • May 2011
  • April 2011
  • March 2011
  • February 2011
Categories
  • Books
  • Food for thought
  • Topika_Kinimata
  • Uncategorised
  • Uncategorized
  • Video
  • Απόψεις
  • Αρχείο Άρθρων
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Εκδηλώσεις
  • Συνέλευση
  • Συνεντεύξεις – Τύπος
  • Χωρίς κατηγορία
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Apokoinou team. Powered by Ecogaia

loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.
 

Loading Comments...
 

You must be logged in to post a comment.