Skip to content
ΑποΚοινού
ΑποΚοινού
Αποανάπτυξη, Άμεση Δημοκρατία & Αυτοδιαχείρηση
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
Kείμενο Α.Κιουπκιολή για την “Εφημερίδα των Συντακτών”

Αν υπάρχει μια κοινή και τελετουργικά επαναλαμβανόμενη εμπειρική «αλήθεια» στη πολιτική επιστήμη τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, αυτή είναι η αύξουσα αποξένωση της κοινωνικής πλειοψηφίας από το πολιτικό σύστημα των φιλελεύθερων δημοκρατιών, το πιο εύγλωττο σύμπτωμα της οποίας είναι τα καλπάζοντα ποσοστά της αποχής από τις εκλογές. Οι εξηγήσεις θα μπορούσαν να συνοψιστούν σε μία: την έκλειψη σημαντικών διακυβευμάτων. Οι ψηφοφόροι απέχουν γιατί είναι πεπεισμένοι ότι στις εκλογές δεν κρίνεται τίποτε άξιο λόγου, είτε γιατί το πολιτικό σύστημα είναι αποδεδειγμένα αναποτελεσματικό είτε γιατί τα κόμματα εξουσίας δεν προτείνουν ανταγωνιστικά προγράμματα αλλά εκφράζουν μια εδραιωμένη νεοφιλελεύθερη συναίνεση με ασήμαντες διαφοροποιήσεις στην κυβερνητική πράξη, είτε γιατί εμφορούνται όλο και περισσότερο από μια λογική ιδιώτευσης και αναζήτησης ατομικών απολαύσεων ή επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους σε προσωπικές επιλογές και μικροκοινωνικές πρωτοβουλίες της κοινωνίας των πολιτών (λάιφσταϊλ, ΜΚΟ, «μετα-υλιστικές» αξίες κ.α.).

Η απορητικότητα της κατάστασης έχει, ωστόσο, επιταθεί την τελευταία δεκαετία καθώς επιδεινώνονται οι υλικοί όροι της ζωής ευρύτερων κοινωνικών στρωμάτων. Με άλλα λόγια, κοινωνικά ζητήματα υφίστανται και οξύνονται, αλλά δεν μεταφράζονται παρά ελάχιστα ως καθόλου σε πραγματικές πολιτικές επιλογές στα πλαίσια του υπάρχοντος πολιτικού συστήματος. Ο δήμος φαίνεται να έχει εμπεδώσει το συναίσθημα ότι δεν είναι κυρίαρχος και δεν μπορεί να ορίζει την κυβερνητική πολιτική προς όφελός του μέσα στα σύγχρονα δημοκρατικά πολιτεύματα.

Στην πραγματικότητα, αυτό το συναίσθημα αδυναμίας του πολίτη είναι σύμφυτο με τα φιλελεύθερα αντιπροσωπευτικά καθεστώτα και αποτυπώνει τη δομική πολιτική τους λογική. Η ειδοποιός τους διαφορά σε σύγκριση με άλλες μορφές συμμετοχικής δημοκρατικής διακυβέρνησης δεν είναι η αντιπροσώπευση από μόνη της, καθώς αυτή εμφανίζεται ποικιλοτρόπως και σε θεωρούμενες «άμεσες» δημοκρατίες. Είναι η εγκαθίδρυση μιας «μόνιμης και θεσμοποιημένης βάσης εξουσίας» που θεμελιώνει τον διαχωρισμό των πολιτικών αντιπροσώπων από τους αντιπροσωπευόμενους και αποδεσμεύει τους πρώτους από την άμεση πίεση των πολιτών που τους ψήφισαν εξασφαλίζοντάς τους αξιώματα με σταθερή θητεία. Η υπαρκτή πολιτική αντιπροσώπευση συνδέει από τη μια τους ψηφοφόρους με τους αντιπροσώπους μέσω των εκλογών, από την άλλη όμως τους διαχωρίζει, εμποδίζοντας τον δήμο να επηρεάζει άμεσα και καθοριστικά τις καθημερινές διαδικασίες διακυβέρνησης, ακόμη και σε θεμελιώδεις αποφάσεις. Εν ολίγοις, κατοχυρώνει και ισχυροποιεί την εξουσία των αντιπροσώπων πάνω στους πολίτες. Τους επιτρέπει συνταγματικά να μετατρέπονται σε πολιτικές ελίτ που αυτονομούνται από τη βούληση της πλειοψηφίας και χρησιμοποιούν την προνομιακή πρόσβαση που διαθέτουν στους εξουσιαστικούς πόρους του κράτους (χρήμα, διοικητικοί και κατασταλτικοί μηχανισμοί, πολιτισμικοί θεσμοί κ.α.) για να εφαρμόσουν πολιτικές της δικής τους προαίρεσης, να αποκομίσουν ίδιον όφελος και να διαιωνίσουν την κυριαρχία τους. Η αυξημένη δυνατότητα ολιγαρχικής εκτροπής της δημοκρατίας εγγράφεται έτσι στην ίδια τη θεσμική σύσταση των νεότερων αντιπροσωπευτικών πολιτειών. Αυτή η ολιγαρχική ροπή επαυξάνεται από ένα άλλο δομικό γνώρισμά τους, τη σύζευξή τους με οικονομίες της αγοράς που παράγουν μεγάλες οικονομικές ανισότητες. Καθώς οι δημοκρατικές κυβερνήσεις εξαρτώνται από τις αγοραίες οικονομίες και τα άνισα, ισχυρά τους συμφέροντα για την υλική επιβίωση του κράτους και τη χάραξη της πολιτικής, η ευνοϊκή μεταχείριση του μεγάλου κεφαλαίου έναντι της πλειοψηφικής βούλησης καθίσταται οικονομικά αναγκαία, και γίνεται δυνατή χάρη ακριβώς στη θεσμική αυτονόμηση της εξουσίας των αντιπροσώπων.

Αυτή η δομικά ορισμένη συνθήκη της ολιγαρχικής απόκλισης και, άρα, της αποξένωσης των πολλών έγινε δραστικότερη από ποτέ την τελευταία τριακονταετία με την παγκόσμια αποχαλίνωση της εξουσίας των αγορών την οποία επέφερε ένα σαρωτικό πλέγμα αλλαγών: η σταδιακή κατίσχυση του νεοφιλελεύθερου ηγεμονικού σχεδίου, η επακόλουθη συρρίκνωση της δημόσιας οικονομίας και η ισχυρότερη υπαγωγή των κρατών στις διεθνείς χρηματαγορές, η κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού και της ίδιας της ιδέας μιας εφικτής εναλλακτικής, η υποχώρηση της βιομηχανικής εργασίας στη Δύση. Μεταξύ αυτών, θα πρέπει να ξεχωρίσουμε την έκλειψη του συντελεστή εκείνου που δρούσε ως η καταλυτική ανταγωνιστική δύναμη απέναντι στις κατεστημένες ολιγαρχίες και ασκούσε συχνά επαρκή πίεση στην αντιπροσωπευτική διακυβέρνηση ώστε να εναρμονίζεται κάπως με την πλειοψηφική βούληση: της συντεταγμένης δυναμικής παρουσίας των πολλών στα δημόσια πράγματα, μέσω της οργανωμένης βιομηχανικής εργασίας, των μαζικών δημοκρατικών κομμάτων και κοινωνικών κινημάτων, των ισχυρών λαϊκών κινητοποιήσεων και εξεγέρσεων. Χωρίς αυτό το ισχυρό αντίβαρο δημοκρατικής εξουσίας, το εκκρεμές των διφυών καθεστώτων της αντιπροσώπευσης κλίνει σχεδόν αυτόματα προς την ολιγαρχία.

Με δεδομένη την εξαρχής διφυία τους, τα «φιλελεύθερα» καθεστώτα δεν θα κλονιστούν αν η συμμετοχή στις εκλογές συρρικνωθεί λ.χ. σταθερά στο 30%. Στο δυστοπικό αυτό σενάριο, οι ελίτ του κεφαλαίου και του πολιτικού κατεστημένου θα εδραιώσουν την ολιγαρχική εκτροπή και τον αυταρχισμό κατά των πολλών υπό την κάλυψη μιας επίφασης δημοκρατίας καθώς θα συνεχίζουν να υποστηρίζονται και στις κάλπες, όπως σήμερα, από μερίδες των ανώτερων και μεσαίων στρωμάτων, ή και βαθιά συντηρητικών ομάδων, που θα εξακολουθούν να ταυτίζονται με το καθεστώς εφόσον λαμβάνουν ένα μερίδιο από τα οφέλη και τα προνόμιά του. Αλλά η διφυία μπορεί να δράσει και στην αντίθετη φορά, εάν η επιβίωση των καθιερωμένων δημοκρατικών αντιλήψεων για τη θέση του δήμου και η διάσωση ελάχιστων τυπικών δικαιωμάτων συνδυαστεί με μια εκ νέου συντεταγμένη ανάδειξη της δύναμης των πολλών στη δημόσια ζωή, της μόνης δύναμης που μπορεί να αντισταθμίσει και, γιατί όχι, να ανατρέψει τους ολιγαρχικούς σφετερισμούς της λαϊκής κυριαρχίας.
 

1. Βλ. ενδεικτικά το πρόσφατο βιβλίο του Peter Mair (2013) Ruling the Void: The Hollowing of Western Democracy, Λονδίνο-Νέα Υόρκη: Verso.

2.C. Fred Alford, ‘‘The “Iron Law of Oligarchy” in the Athenian Polis . . . and Today,’’ Canadian Journal of Political Science / Revue canadienne de science politique 18, 2 (1985).

Share this:

  • Tweet
  • Email

Related

Category: Αρχείο Άρθρων, ΒιβλιογραφίαBy apokoinou16/05/2014Leave a comment
Share this post

Author: apokoinou

Post navigation

PreviousPrevious post:218.000 δημότες της Θεσσαλονίκης ή "πως ζήσαμε το δημοψήφισμα"NextNext post:ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ VIVIR BIEN ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Related posts

Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
16/04/2019
Πώς το Black Mirror εφαρμόζεται στην Κίνα
10/01/2019
ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΤΟ ΔΟΓΜΑ ΤΗΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ»
08/01/2019
Η Γη δεν θα σωθεί με καλύτερου (οικολογικού) είδους ποτηράκια καφέ μιας χρήσης
31/12/2018
Γαλοπούλα η φιλόσοφος
23/12/2018
Γνώση: ύβρις ή αρετή;
18/12/2018

You must log in to post a comment.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recent Posts
  • Αποανάπτυξη-Εργασία-Οικονομία-Θεσμικές Αλλαγές
  • Με αφορμή τις τοπικές εκλογές:Με ποιές ρεαλιστικές πολιτικές στις τοπικές κοινωνίες θα μπορούσαμε να επιδιώξουμε την ευζωία των “πολλών”
  • Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ –ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟΥ στη διαδικασία παραγωγής και διανομής της τροφής
  • Κάλεσμα στην “Αποκοινού” συνέλευση 17-19 Μαϊου
  • Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
Recent Comments
  • Δημήτρης on Το ιδιωτικοποιημένο άτομο
  • Anonymous on Hello world!
  • wireless on ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ
  • ALEXANDROS on Η πολιτική απάθεια ως σύμπτωμα
  • ThemeNectar on The Field
Archives
  • October 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014
  • December 2013
  • November 2013
  • October 2013
  • September 2013
  • August 2013
  • July 2013
  • June 2013
  • May 2013
  • April 2013
  • March 2013
  • February 2013
  • January 2013
  • December 2012
  • November 2012
  • October 2012
  • September 2012
  • August 2012
  • July 2012
  • June 2012
  • May 2012
  • April 2012
  • March 2012
  • February 2012
  • January 2012
  • December 2011
  • November 2011
  • October 2011
  • September 2011
  • August 2011
  • July 2011
  • June 2011
  • May 2011
  • April 2011
  • March 2011
  • February 2011
Categories
  • Books
  • Food for thought
  • Topika_Kinimata
  • Uncategorised
  • Uncategorized
  • Video
  • Απόψεις
  • Αρχείο Άρθρων
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Εκδηλώσεις
  • Συνέλευση
  • Συνεντεύξεις – Τύπος
  • Χωρίς κατηγορία
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Apokoinou team. Powered by Ecogaia

loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.
 

Loading Comments...
 

You must be logged in to post a comment.