Skip to content
ΑποΚοινού
ΑποΚοινού
Αποανάπτυξη, Άμεση Δημοκρατία & Αυτοδιαχείρηση
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum

Τι πιο διασκεδαστικό, επαναστατικό και πρωτότυπο από μια εισαγωγή στην ιστορία της φιλοσοφίας μέσω των βιο-σκιτσογραφιών των πρωταγωνιστών της; Και ποιοι είναι αυτοί; Οι κλασικοί Θαλής, Πυθαγόρας, Παρμενίδης, Δημόκριτος, Εμπεδοκλής, Πρωταγόρας, Σωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης, Διογένης, Επίκουρος… και οι επίγονοι Μάρκος Αυρήλιος, Χέγκελ και Νίτσε -με σειρά εμφανίσεως στο προσκήνιο της Ιστορίας!
Στο εξώφυλλο του βιβλίου ποζάρει νευρικός και οργισμένος ο Φρειδερίκος (ή μια καρικατούρα αυτού), ο Φρέντυ που “είχε προηγούμενα με το Θεό”, όπως τον αναπαριστά ο, συγγραφέας και σκιτσογράφος, Αλέξανδρος. Το πλέον πρωτότυπο της ανθολογίας αυτής είναι ότι οι βιογραφίες των φιλοσόφων απλώνονται σε μόλις δυο σελίδες κειμένου για τον καθέναν και κατόπιν τη δράση τους και το στίγμα τους στην Ιστορία της Φιλοσοφίας αναλαμβάνει το σκίτσο με τη μορφή κόμιξ.
Εδώ ακουμπά και ο τίτλος του βιβλίου, comix ergo sum. Η φράση την οποία χιουμοριστικά μεταποιεί ο κος Σχισμένος ανήκει στον εγκυκλοπαιδιστή Καρτέσιο (Ρενέ Ντεκάρτ) που σκέφτηκε και έγραψε το 1637: αμφιβάλλω άρα σκέφτομαι, σκέφτομαι άρα υπάρχω (λατινιστί Dubito ergo cogito; cogito ergo sum.) Έκτοτε η φράση αυτή παρεξηγήθηκε και μεταποιήθηκε πολλαπλά, ιδιαίτερα δε η αγγλική απόδοση του δεύτερου μισού της (I think, therefore I am), τις περισσότερες φορές για εμπορικούς σκοπούς και χάριν φτηνιάρικου κερδοσκοπικού αστεϊσμού.
Δέκα χρόνια πριν το περιοδικό Newsweek είχε παρουσιάσει στο εξώφυλλό του (26 Ιουλίου 2004) τον εγκέφαλο της Apple, Steve Jobs, να κρατά ένα πρωτοπόρο προϊόν της εταιρίας του, το απόλυτο γκάτζετ τότε, υποδεχόμενο τη νέα τεχνολογική εποχή των “έξυπνων” συσκευών με τη φράση “iPod, therefore i Am”. Πριν καλά-καλά συμπληρωθούν αυτά τα δέκα χρόνια τεχνολογικής και τεχνοκρατικής “ευμάρειας” ο υποψήφιος διδάκτωρ Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Αλέξανδρος Σχισμένος, μεταποιεί έτι δημιουργικότερα το διάσημο αυτό δεύτερο μισό σε “κωμικο-γράφω, άρα υπάρχω” ( δική μου, αδόκιμη μετάφραση του comix ergo sum ).Πόσες συμβάσεις καταργεί αυτό το βιβλίο-κόμικ; Πρώτον δεν έχει αριθμημένες σελίδες και συνεπώς ούτε περιεχόμενα. Δεύτερον αναφέρεται σε 14 μόνο φιλοσόφους (η 11άδα του αρχαίου ελληνικού κόσμου και τρεις αναπληρωματικοί), τους οποίους ο ανθολόγος θεωρεί ως γεννήτορες και ωστήρες της φιλοσοφικής σκέψης. Τρίτον περιορίζεται σε ελάχιστα βιογραφικά (στον Σωκράτη είναι μόλις τρεις φράσεις), διατυπώνει πρωτότυπες προσεγγίσεις της φιλοσοφίας του καθενός και αφήνει στο κόμικ την ελευθερία της κριτικής αποτίμησης του αποτυπώματος που άφησαν στη σημερινή μας εποχή.
Εκείνο όμως που αφορά περισσότερο όλους μας είναι η θέση του Επίκουρου μέσα στο βιβλίο αυτό. Οι προηγούμενοι δέκα πριν απ’ αυτόν υπήρξαν ως απαραίτητα στάδια για να φτάσει η ανθρωπότητα να γνωρίσει τον τρόπο κατάκτησης της αταραξίας, της ευδαιμονίας και του κατά την φύσιν υμών και ημών ευ ζην. Είναι χαρακτηριστικό της προτίμησης που δείχνει στον Επίκουρο, ότι τονίζει με ιδιαίτερο και “αθόρυβο” τρόπο όλα τα σπέρματα ιδεών και τα καλά στοιχεία των προηγουμένων φιλοσοφικών θεωριών τα οποία ενσωμάτωσε ή ανέπτυξε ο Επίκουρος ώστε να “χτίσει” τον Κήπο του εκτός συστήματος και να παραδώσει στον κόσμο μας το πιο φυσικό και ανθρωποκεντρικό οδηγό διαβίωσης και επιβίωσης (λέγεται Λάθε Βιώσας εν μέσω αληθινών φίλων) προς την ευτυχία.
Είναι αξιοθαύμαστος ο τρόπος που καταφέρνει να συμπυκνώσει τις κύριες δόξες του Επίκουρου παρουσιάζοντας τον τρόπο και τη φιλοσοφία ζωής του σε μόλις εννέα (9) βινιέτες. Βέβαια, αυτό είναι το ανώτατο όριο σκίτσων που επιτρέπει στον εαυτό του ο Αλέξανδρος Σχισμένος για να παρουσιάσει και να αποτιμήσει και τους υπόλοιπους φιλοσόφους! Κι αυτό, ως αυτοπεριορισμός και στοίχημα με τον εαυτό του, είναι που έχει απογειώσει, κατά την ταπεινή μου άποψη, το (πνευματώδες) πνεύμα και το (εμπνευσμένο) γράμμα και το (έξοχα αποσταγμένο) νόημα αυτού του βιβλίου και του ίδιου του εμπνευστή του.
Εύγε και έρρωσο.
Κώστας Γ. Καρδερίνης
Πηγή:epicuros.net

Share this:

  • Tweet
  • Email

Related

Category: ΒιβλιογραφίαBy apokoinou11/07/2014Leave a comment
Share this post

Author: apokoinou

Post navigation

PreviousPrevious post:Το κακό ως πρόταγμαNextNext post:«ΥΣΤΑΤΗ ΕΚΚΛΗΣΗ»

Related posts

Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
16/04/2019
Γνώση: ύβρις ή αρετή;
18/12/2018
Κορνήλιος Καστοριάδης: Καπιταλισμός και Ελευθερία
12/11/2018
Η άνοδος της ασημαντότητας, Κορνήλιος Καστοριάδης
15/06/2018
Η ανθρωπινότητα του κακού
23/04/2018
Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΩΝ
24/01/2018

You must log in to post a comment.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recent Posts
  • Αποανάπτυξη-Εργασία-Οικονομία-Θεσμικές Αλλαγές
  • Με αφορμή τις τοπικές εκλογές:Με ποιές ρεαλιστικές πολιτικές στις τοπικές κοινωνίες θα μπορούσαμε να επιδιώξουμε την ευζωία των “πολλών”
  • Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ –ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟΥ στη διαδικασία παραγωγής και διανομής της τροφής
  • Κάλεσμα στην “Αποκοινού” συνέλευση 17-19 Μαϊου
  • Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
Recent Comments
  • Δημήτρης on Το ιδιωτικοποιημένο άτομο
  • Anonymous on Hello world!
  • wireless on ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ
  • ALEXANDROS on Η πολιτική απάθεια ως σύμπτωμα
  • ThemeNectar on The Field
Archives
  • October 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014
  • December 2013
  • November 2013
  • October 2013
  • September 2013
  • August 2013
  • July 2013
  • June 2013
  • May 2013
  • April 2013
  • March 2013
  • February 2013
  • January 2013
  • December 2012
  • November 2012
  • October 2012
  • September 2012
  • August 2012
  • July 2012
  • June 2012
  • May 2012
  • April 2012
  • March 2012
  • February 2012
  • January 2012
  • December 2011
  • November 2011
  • October 2011
  • September 2011
  • August 2011
  • July 2011
  • June 2011
  • May 2011
  • April 2011
  • March 2011
  • February 2011
Categories
  • Books
  • Food for thought
  • Topika_Kinimata
  • Uncategorised
  • Uncategorized
  • Video
  • Απόψεις
  • Αρχείο Άρθρων
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Εκδηλώσεις
  • Συνέλευση
  • Συνεντεύξεις – Τύπος
  • Χωρίς κατηγορία
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Apokoinou team. Powered by Ecogaia

loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.
 

Loading Comments...
 

You must be logged in to post a comment.