Skip to content
ΑποΚοινού
ΑποΚοινού
Αποανάπτυξη, Άμεση Δημοκρατία & Αυτοδιαχείρηση
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum
  • Αρχική
  • Για Εμάς
  • Δράσεις
  • Κινήματα
    • Τοπικά Κινήματα
    • Διεθνή Κινήματα
  • Αρθρα
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Forum

Κείμενο του Χάρη Ναξάκη, με αφορμή την παρουσίαση του βιβλίου του Δημήτρη Κουφοντίνα: 13 Απαντήσεις:
Στις 13 Απαντήσεις ο Γ. Σταματόπουλος, από τους τελευταίους ίσως νεορομαντικούς, συμβάλλει μ’ ένα εξαίσιο πρόλογο, ο Τ. Παππάς, άριστος γνώστης της τραγωδίας της αριστεράς, θέτει σχεδόν όλα τα καίρια ερωτήματα και οι απαντήσεις του Δ. Κουφοντίνα αναδεικνύουν τα αδιέξοδα του ένοπλου προφητισμού. Θα αναφερθώ σε ένα από αυτά, την ανάθεση. Ο ένοπλος προφητισμός δεν είναι μόνο ισλαμιστικής έμπνευσης ( βλ. τζιχαντιστές) ή ιουδαιοχριστιανικός (σταυροφορίες, γενοκτονία των γηγενών πληθυσμών της Αμερικής, κτλ). Ο ένοπλος προφητισμός δεν έχει μόνο θεολογικό αξιολογικό φορτίο αλλά και νεωτερικό, φιλελεύθερο ή αριστερό. Η μεγαλύτερη προφητεία είναι η ιδεολογία της προόδου και της ανάπτυξης που αποτελεί το όχημα για τον επίγειο παράδεισο . Δεν έχει καμία σημασία αν την εσχατολογική αυτή αντίληψη την επικαλείται η θεοκρατία ή ο διαφωτισμός, που είναι στην ουσία του μια θρησκευτική πίστη με κοσμικά χαρακτηριστικά. Ο τελικός σκοπός είναι ο ίδιος. Η δημιουργία ενός επίγειου ή ουράνιου παραδείσου στον οποίο θα έχουν αρθεί όλες οι αδιαφάνειες και θα έχει ηττηθεί οριστικά το κακό. Για την επίτευξη αυτού του «ευγενούς» σκοπού, ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Είτε στο όνομα του Μωάμεθ ή του Χριστού είτε στο όνομα της εξαγωγής της δημοκρατίας (βλ. επεμβάσεις των Αμερικάνων στο Ιράκ και το Αφγανιστάν ) είτε στο όνομα της εξαγωγής του σοσιαλισμού (στρατιωτικές εισβολές των σοβιετικών στην Ουγγαρία και την Τσεχοσλοβακία), η βία, η κοσμική τρομοκρατία είναι ηθικά νομιμοποιημένη διότι υπηρετεί την πρόοδο και την ανάπτυξη της κοινωνίας, φιλελεύθερης ή σοσιαλιστικής. Η βία ( το μέσο) καθαγιάζεται στο όνομα ενός ιερού σκοπού και γίνεται αυτοσκοπός.
Κάθε προφητισμός βέβαια προϋποθέτει ένα περιούσιο λαό. Δεν έχει καμία αξιολογική σημασία αν αυτός είναι ο πιστός, ο θρησκευόμενος άνθρωπος ή το προλεταριάτο. Παρότι όμως κάθε προφητισμός προϋποθέτει ένα περιούσιο λαό ταυτόχρονα τον θεωρεί οιονεί ανώριμο, αμόρφωτο, χωρίς αναπτυγμένη τη συνείδηση του ευγενούς σκοπού. Μόνο οι προφήτες, οι διανοούμενοι, η πρωτοπορία, το κόμμα, οι πεφωτισμένοι ηγέτες έχουν το χάρισμα των υψηλών ιδανικών. Οι «αποκάτω» θα πρέπει να αναθέσουν στους πεφωτισμένους να τους οδηγήσουν στον παράδεισο. Η ανάθεση, ο αναθεσίτης λαός είναι προϋπόθεση κάθε προφητισμού, η μετατροπή δηλαδή του πολίτη σε υπήκοο που εξουσιοδοτεί ένα αυτόκλητο σωτήρα-τιμωρό, μια φωτισμένη ηγεσία, να τον οδηγήσει στη βάση ενός ορθολογικού σχεδίου στις πύλες του παραδείσου. Γι’ αυτό όλοι οι προφήτες, οι αντάρτες πόλεις όπως ο Κουφοντίνας, είναι λενινιστές, υποτιμούν βαθιά τον λαό στο όνομα του οποίου αναφέρονται. Για τον Λένιν, όπως ρητά αποτυπώνεται στο «Τι να κάνουμε», ο λαός, η εργατική τάξη, δεν αποτελούν ένα αυτόνομο φορέα των ιστορικών μετασχηματισμών. Την σοσιαλιστική συνείδηση, τα υψηλά ιδανικά, «πρέπει να τους τα φέρει κάποιος από τα έξω», διότι αν δεν καθοδηγηθούν από μια πρωτοπορία το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να «αναπτύξουν μια συνδικαλιστική συνείδηση», να διεκδικήσουν δηλαδή μόνο την καλυτέρευση των όρων ζωής τους εντός του καπιταλισμού. Η ήττα της 17 Νοέμβρη δεν είναι αποτέλεσμα, όπως αφήνει να εννοηθεί ο Κουφοντίνας του γεγονότος ότι δεν κατάφερε να συνδυάσει την ένοπλη πάλη με την λαϊκή πάλη. Ακόμα και αν αυτό συνδυαζόταν, η ένοπλη οργάνωση και οι ηγέτες της θα ήταν ο καθοδηγητής, το σχέδιο του οποίου ένας αναθεσίτης λαός θα έφερνε σε πέρας με βίαιες ή μη μεθόδους. Ο άδικος όμως κόσμος δεν αλλάζει με αυτόκλητους τιμωρούς που μετατρέπουν τον πολίτη σε ετερόνομο άτομο, σε αναθεσίτη. Ένας άλλος κόσμος είναι εφικτός, πέρα από την ανάθεση, μέσω της αυτοθέσμισης. Είναι αυτός της δημιουργίας μέσα στο σώμα της παλιάς κοινωνίας των σπερμάτων της καινούριας, να εγκαταστήσουμε τον κόσμο που θέλουμε- αμεσοδημοκρατικό, αντιιεραρχικό, συνεργατικό, αποεμπορευματοποιημένο, των κοινών αγαθών και των δικτύων αλληλεγγύης, του οικονομικού εξισωτισμού, της επανατοπικοποίησης της παραγωγής και της εθελουσίας απλότητας- στο παρόν που θέλουμε να εγκαταλείψουμε.
Η κριτική όμως των όπλων, η κριτική αποτίμηση του ένοπλου δρόμου, που σωστά εξέφρασε ο Α. Νέγκρι με τη ρήση «το ότι εμείς είχαμε άδικο δε σημαίνει ότι αυτοί είχαν δίκιο» δεν πρέπει να αγνοήσει το ζήτημα της αμνηστίας των πράξεων που τελέστηκαν σε μια στάση, σε ένα εμφύλιο πόλεμο. Ο Αριστοτέλης αναφερόμενος στην αμνηστία – Των δε παλεληλυθότων μηδενί προς μηδένα μνησικακείν ( να μη διατηρήσουν σε καμιά περίπτωση τη μνήμη των περασμένων γεγονότων) – που οι δημοκρατικοί έδωσαν στους ολιγαρχικούς μετά τη νίκη ( 403 πΧ ) των πρώτων στον εμφύλιο πόλεμο με τους δεύτερους που οδήγησε στην ήττα των τριάκοντα τυράννων και στην εγκαθίδρυση της δημοκρατίας στην Αθήνα, λέει ότι οι δημοκρατικοί «πολιτικώτατα….χρήσασθαι», ενήργησαν με πολιτικό τρόπο. Διότι όπως αναφέρει ο G. Agamben (Στάσις, εκδόσεις Κουκκίδα) «η αθηναϊκή αμνηστία δεν είναι απλώς λήθη ή απώθηση του παρελθόντος: είναι μια έκκληση κατά της κακής χρήσης της μνήμης ….Η στάσις δεν είναι κάτι που μπορεί ποτέ να λησμονηθεί….. ωστόσο δεν πρέπει να διατηρείται στη μνήμη μέσα από δίκες και εκδικήσεις». Μήπως λοιπόν πρέπει να αρχίσει ένας πολιτικός διάλογος για την αμνηστία των έγκλειστων στις φυλακές στελεχών της 17 Νοέμβρη;
ΥΓ: Το κείμενο αυτό είναι αφιερωμένο στη μνήμη του φίλου γιατρού Κωστή Νικηφοράκη, από τους ελάχιστους που κατήγγειλε την βάναυση παραβίαση κάθε ιατρικής δεοντολογίας κατά την ανάκριση του βαριά τραυματισμένου Σάββα Ξηρού.
Χάρης Ναξάκης

Share this:

  • Tweet
  • Email

Related

Category: Απόψεις, Αρχείο Άρθρων, ΒιβλιογραφίαBy apokoinou23/10/2016Leave a comment
Share this post

Author: apokoinou

Post navigation

PreviousPrevious post:Κ. Καστοριάδης – Η μόνη αξίαNextNext post:Το πνεύμα του καλλιτεχνικού καπιταλισμού

Related posts

Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
16/04/2019
Πώς το Black Mirror εφαρμόζεται στην Κίνα
10/01/2019
ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΤΟ ΔΟΓΜΑ ΤΗΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ»
08/01/2019
Η Γη δεν θα σωθεί με καλύτερου (οικολογικού) είδους ποτηράκια καφέ μιας χρήσης
31/12/2018
Γαλοπούλα η φιλόσοφος
23/12/2018
Γνώση: ύβρις ή αρετή;
18/12/2018

You must log in to post a comment.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recent Posts
  • Αποανάπτυξη-Εργασία-Οικονομία-Θεσμικές Αλλαγές
  • Με αφορμή τις τοπικές εκλογές:Με ποιές ρεαλιστικές πολιτικές στις τοπικές κοινωνίες θα μπορούσαμε να επιδιώξουμε την ευζωία των “πολλών”
  • Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ –ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟΥ στη διαδικασία παραγωγής και διανομής της τροφής
  • Κάλεσμα στην “Αποκοινού” συνέλευση 17-19 Μαϊου
  • Για την Kοινότητα των κοινοτήτων
Recent Comments
  • Δημήτρης on Το ιδιωτικοποιημένο άτομο
  • Anonymous on Hello world!
  • wireless on ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΣ
  • ALEXANDROS on Η πολιτική απάθεια ως σύμπτωμα
  • ThemeNectar on The Field
Archives
  • October 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • October 2018
  • September 2018
  • August 2018
  • July 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016
  • November 2016
  • October 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • July 2016
  • June 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • February 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • August 2015
  • July 2015
  • June 2015
  • May 2015
  • April 2015
  • March 2015
  • February 2015
  • January 2015
  • December 2014
  • November 2014
  • October 2014
  • September 2014
  • August 2014
  • July 2014
  • June 2014
  • May 2014
  • April 2014
  • March 2014
  • February 2014
  • January 2014
  • December 2013
  • November 2013
  • October 2013
  • September 2013
  • August 2013
  • July 2013
  • June 2013
  • May 2013
  • April 2013
  • March 2013
  • February 2013
  • January 2013
  • December 2012
  • November 2012
  • October 2012
  • September 2012
  • August 2012
  • July 2012
  • June 2012
  • May 2012
  • April 2012
  • March 2012
  • February 2012
  • January 2012
  • December 2011
  • November 2011
  • October 2011
  • September 2011
  • August 2011
  • July 2011
  • June 2011
  • May 2011
  • April 2011
  • March 2011
  • February 2011
Categories
  • Books
  • Food for thought
  • Topika_Kinimata
  • Uncategorised
  • Uncategorized
  • Video
  • Απόψεις
  • Αρχείο Άρθρων
  • Βιβλιογραφία
  • Βιντεοθήκη
  • Εκδηλώσεις
  • Συνέλευση
  • Συνεντεύξεις – Τύπος
  • Χωρίς κατηγορία
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Apokoinou team. Powered by Ecogaia

loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.
 

Loading Comments...
 

You must be logged in to post a comment.